Resultaten CIM radio golf 2014-3: Q-Music en Radio 1 omhoog in Vlaanderen, Radio Contact en Nostalgie in het Zuiden

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM heeft op 12 februari 2015 de resultaten voor de radio`s (W2014-3) bekend gemaakt.

 

Noorden

 

Met een marktaandeel van 27,8 procent, ondanks een verlies van 2,52 procentpunt, blijft Radio 2 de grootste zender in Vlaanderen.

De commerciële zenders van Medialaan, Q-Music en JOE fm, gaan goed vooruit. Q-Music stijgt met 1,2 procentpunt van 13,71% naar 14,91%. Bij de doelgroep 18-44 jarigen haalt Q ook een marktaandeel van 24,3%. Dat is een procent meer dan vorige meting (23,2%). Volgens Tom Klerkx zijn deze cijfers een eerste signaal dat de luisteraars de nieuwe programmering wel lusten.

JOE fm doet het eerder met een bescheiden vooruitgang van 8,20 procent tot 8,48 procent marktaandeel en komt zo tot hetzelfde niveau als een jaar geleden.

Bij de VRT-radio`s kunnen Radio 1 en Klara de beste groeicijfers voorleggen. Radio 1 komt uit op 8,2 procent marktaandeel, tegenover 7,7 procent in de tweede golf van 2014. De klassieke zender Klara klokt af op een marktaandeel van 2,3 procent, een forse stijging in vergelijking met het jaar voordien. Nethoofd Chantal Patyn ziet hierin de vertaling van een sterk najaar met Klara`s Top 100 en een succesvolle editie van Iedereen Klassiek.

MNM kent al een tijdje een dalende trend. Ook nu moet de zender 0,5 procent marktaandeel toestaan en komt op 8,82%. Studio Brussel daalt lichtjes tot net onder de 13%.

Radio Nostalgie zakt ook met 0,5 procentpunt en komt op 5,18 procent marktaandeel.

 

Dit betekent dat alle VRT-netten samen een marktaandeel hebben van 60,17%. Medialaan Radio stijgt van 21,91% naar 23,39%

 

Zuiden

 

VivaCité is de grote verliezer in het Zuiden. Het verliest 1,77 procentpunt en daalt van 15,44% naar 13,67% marktaandeel. Het is daarmee niet meer de grootste zender in Wallonië. Die eer is weggelegd voor Radio Contact die een stevige sprong maakt tot 16,53 procent. Dit is een vooruitgang van meer dan 1,5 procentpunt. Ook Radio Nostalgie en Bel RTL wippen over VivaCité. Nostalgie blijft zijn stijgende lijn aanhouden en komt tot 13,87 procent. Bel RTL gaat vooruit tot 14,34%. Classic21 blijft stabiel en blijft rond de 8% hangen. Buiten La Première (stijging tot 6,83%) moeten de andere zenders (NRJ, Fun Radio, Pure FM, Musiq`3 en DH Radio) allemaal inboeten.

 

Het aandeel van de RTBF-netten daalt tot 32,78%.