Resultaten CIM radio golf 2012-2 zijn bekend

FacebookTwitterLinkedIn

Het CIM maakte op 23 augustus 2012 de resultaten voor de radio (W2012-2) bekend.

 

De winnaars in het noorden:

 

•    Nostalgie: de sterkste stijger in het noorden. De radiozender steekt met deze vooruitgang JOE fm voorbij, en wordt de 6de grootste zender in Vlaanderen. Deze radiozender is in iets meer dan een jaar tijd van 4,8% naar 7,7% marktaandeel gestegen.

•    MNM: heeft na een negatieve trend  – van 9,4% marktaandeel tijdens W2011-2 tot 8,43% marktaandeel tijdens W2012-1 – een vooruitgang van 1% marktaandeel tot 9,47%.

•    Voor Radio 1 geldt hetzelfde als MNM. Na een daling in de 3 laatste golven, is er nu terug een stijging tot 8% marktaandeel.

•    Topradio gaat ook vooruit en komt tot boven 1% marktaandeel.

 

Q-music en Klara blijven stabiel. De radiozenders blijven respectievelijk rond de 15% en 2% hangen.

 

De verliezers in het noorden:

 

•    Radio 2: de marktleider moet een beetje inleveren maar blijft toch de grootste zender in Vlaanderen, met 28,95% marktaandeel.

•    Studio Brussel: de radiozender verliest opnieuw terrein. Na een klein verlies in de vorige studie is de achteruitgang nu groter (11,24% marktaandeel)

•    JOE fm: de stijging die de radiozender tijdens de vorige wave had is verdwenen, en komt daardoor terug op het oude niveau (6,42% marktaandeel).

 

Dit betekent dat alle VRT-netten een teruggang hebben van 60,5% tot 59,7%. De Q-group krijgt ook met een daling te maken, van 22,3% naar 21,4%. Deze is voornamelijk te wijten aan JOE fm.

 

De winnaars in het zuiden:

 

•    Radio Nostalgie: de radiozender gaat ook in het zuiden stevig vooruit, tot 11,14% marktaandeel. In de vorige periode leed het nog een verlies.

•    La Première: na het verlies in de vorige periode knoopt La Première weer aan met een stijging tot 8,24% marktaandeel

•    Classic 21 blijft zijn voorwaartse trend vervolgen. De radiozender doet er 1% marktaandeel bij en komt op 9,03%.

 

 

BEL RTL blijft stabiel en verstevigt zijn marktleiderschap in het zuiden (16,12%). Deze stabiliteit is ook terug te vinden bij Radio Contact, dat net onder de 15% valt. Het wordt wel de 2de zender in Wallonië. Ook de kleine zenders Musiq3, Sud Radio en Twizz vertonen kleine wijzigingen.

 

De verliezers in het zuiden zijn:

 

•    Vivacité: de boost die Vivacité tijdens de vorige periode had, is weer volledig verdwenen. De zender daalt tot 13,33% marktaandeel.

•    Fun Radio en NRJ dalen respectievelijk tot 4,3% en 6,3% marktaandeel.

 

Het aandeel van de RTBF-netten gaat vooruit van 34,19% naar 35,06%.