Roularta Media Group stelt resultaten eerste semester 2012 voor

FacebookTwitterLinkedIn

Roularta Media Group realiseerde in het eerste semester van 2012 een geconsolideerde omzet van 371,5 miljoen euro, tegenover 374,2 miljoen euro in het eerste semester van 2011. Dit betekent een quasi stabiele omzet of een daling van de omzet met 0,7%. De impact van de licht gedaalde publiciteitsinkomsten in magazines (-1,5%), op tv en op radio (-3,8%), en een sterke terugval van de jobadvertenties (-28%) bij de divisie gratis pers (-7%) in België, drukten de marges (REBITDA) 19,8% lager. De omzet van internet (+20%), nieuwe beurzen (+6,1%) en de geslaagde reorganisatie van ActuaMedica, samen met de vervanging van Gentleman door The Good Life en Trends Style, krikten het resultaat dan weer op.

 

Print

De publiciteit in de gratis bladen daalde met 7,7% tegenover het eerste semester van 2011. Deze daling situeert zich vooral in de markt van de jobadvertenties en in mindere mate in de vastgoedadvertenties en de algemene publiciteit. De jobadvertenties in het eerste semester vorig jaar waren door een tijdelijke economische ontspanning van de markt sterk gestegen. Dit product blijkt heel conjunctuurgevoelig te zijn.

 

Het gratis lifestylemagazine Steps boekte een flinke vooruitgang (+12%). De advertentie-inkomsten van Krant van West-Vlaanderen stegen met 10,2%. De publiciteit in de magazines bleef ongeveer status-quo.

 

Internet

De inkomsten uit de diverse internetsites blijven groeien. In het eerste semester van 2012 werd een stijging genoteerd van 20%. Enerzijds zijn er de nieuwssites knack.be, levif.be en lexpress.fr met kwalitatieve content en snelgroeiende reclame-inkomsten. Anderzijds zijn er een aantal belangrijke dedicated sites en nieuwe initiatieven, o.a. streekpersoneel.be, immovlan.be, autovlan.be, letudiant.fr, distrijob.fr en Roularta Lead Generation, waarbij adverteerders targeted business leads kunnen afnemen.

 

Audiovisueel

De omzet van de divisie Audiovisuele Media steeg met 0,9%, van 90,7 naar 91,5 miljoen euro. De inkomsten uit reclame (inclusief ruildeals) bij de tv- en radiozenders groeiden in het eerste semester met 0,6%, niettegenstaande een terugval met 2,2% in het tweede kwartaal. De omzet van de diverse inkomsten met o.a. line extensions, sms, video-on-demand, rechten, e.d. steeg met 2,1%.

 

Vooruitzichten

In juli 2012 heeft RMG, samen met De Persgroep en KPN Belgium, de vennootschap Mplus Group NV opgericht. De twee mediagroepen zullen via het netwerk van Base hun content digitaal en gepersonaliseerd aanbieden aan de gebruiker. De lancering wordt verwacht in het najaar, in november. De conjuncturele druk en de gewijzigde concurrentiële omgeving op het vlak van televisie maken het moeilijk voorspellingen te maken voor het tweede semester 2012.