CIM RAM: Radio 2 blijft grootste zender in Vlaanderen, Nostalgie op kop in Wallonië

FacebookTwitterLinkedIn

De VRT-radionetten laten volgens de nieuwste CIM-meting een gezamenlijk stabiel marktaandeel van 62,9 procent optekenen. Radio 2 versterkt zijn positie als grootste radiozender in Vlaanderen, Qmusic is de op één na grootste en Nostalgie blijft groeien. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers voor de periode van 1 november 2018 tot en met 28 februari 2019.

In het Franstalig landsgedeelte staat Nostalgie op kop met 15,25 procent marktaandeel. De openbare omroep RTBF kaapt met Vivacité (14,88 procent) de tweede plaats weg, net voor Radio Contact (14,28 procent).

Voor de openbare omroep laten Radio 2 (31,2 procent marktaandeel) en Radio 1 (8,2 procent) sterke resultaten optekenen. Studio Brussel blijft de sterkste zender bij de doelgroep tussen 18 en 44 jaar en MNM bevestigt als marktleider bij Vlaamse jongeren tussen 12 en 24 jaar. “Met een dagelijks bereik van 1.387.000 Vlamingen bewijst Radio 2 dat het een radiozender is die werkelijk alle generaties overstijgt en verbindt”, zegt Els Van de Sijpe, mediamanager radio van de VRT. “Ook Radio 1 heeft tijdens de voorbije meetperiode zijn rol als actualiteitszender gespeeld.”

Qmusic wordt bij het brede publiek de op één na grootste zender met 11,1 procent marktaandeel. De zender stijgt door op de doelgroep 18- tot 44-jarigen: van 18,5 procent naar 19,6 procent marktaandeel. Joe zit ook op koers en groeit sterk bij de zenderdoelgroep 35- tot 54-jarigen van 10,6 procent naar 11,3 procent marktaandeel. Bij het algemene publiek in Vlaanderen (12+) groeit Joe door naar 8,7 procent marktaandeel. “Qmusic en Joe staan allebei in hun kracht en groeien goed door op hun doelgroep”, stelt An Caers, radiodirecteur bij Medialaan. “De komende maanden zullen we een aantal nieuwe digitale initiatieven nemen, omdat we voelen dat ons publiek ook meer en meer de weg vindt naar digitaal luisteren.”

De Vlaamse radiozender Nostalgie bereikt nu dagelijks meer dan 430.000 luisteraars en klimt naar 6,9 procent op de algemene doelgroep. In de doelgroep 35-54 is Nostalgie zelfs de sterkste stijger (+1,7 procent) en behaalt daar een marktaandeel van 9,7 procent. “Na de sterke groei in bereik, stellen we vast dat we nu ook een stevige stap voorwaarts zetten in luisterduur”, stelt Nostalgie-directeur Tom Klerkx vast. “Op die manier creëer je fans.”

 

Bronnen: Belga en CIM.