“Organisatie Vlaamse communicatiebedrijven moet efficiënter”

FacebookTwitterLinkedIn

Uit een bevraging van 110 experten uit 18 verschillende Belgische communicatiebureaus blijkt dat 91% vindt dat ze een pak efficiënter en slimmer te werk kunnen gaan qua bedrijfsorganisatie. Als antwoord op dit probleem starten 25 jonge ondernemers van de Belgian Advertising School (BAS) – tevens de initiatiefnemers van de enquête –  hun eigen pop-up agency KOBAYASHI.

Inefficiënte werkwijze

België is een kmo- en ondernemersland en toch zijn we niet de nummer één op vlak van innovatie. Op de internationale competitiviteitsranglijst zakte België vorig jaar verder naar plaats 21. Vele Belgische bedrijven kunnen niet langer een antwoord bieden op de noden van de markt door een inefficiënte werkwijze.

Het is een algemeen probleem, maar ook specifiek binnen de communicatie- en reclamesector. Ondanks de creatieve aard van deze sectoren, gaan ze vaak in hun bedrijfsprocessen nog te conservatief te werk, met hoge budgetten en langdurige trajecten als gevolg. Dit kan volgens de 25 jonge ondernemers anders. Uit hun onderzoek blijkt bovendien dat de bureaus zelf hier een probleem mee hebben, 91% wil namelijk efficiënter werken.

“Plannen gebeurt niet doeltreffend, er is te weinig communicatie en vaak is er verwarring rond taakverdeling en eindverantwoordelijkheid. De structuur en het overzicht zijn vaak ver te zoeken”, getuigt één van de bevraagde bureaus.

“Heel wat communicatiebureaus worstelen met hun huidige manier van werken en het juiste talent zorgt niet automatisch voor het beste resultaat. Toch durven weinig agencies het effectief anders aan te pakken”, bevestigt Erlend Debast, Head of Digital Experiences bij Wunderman Thompson. “Er is een enorme concurrentie van jonge start-ups en daarom is de markt klaar voor een innovatievere manier van werken.”

“Work smarter, not harder”

Het pop-up agency, gevestigd in het Ondernemershuis in Mechelen, gaat van start op 20 mei. Gedurende zes weken zal KOBAYASHI bedrijven helpen om slimmer te werk te gaan, volgens hun baseline “Work smarter, not harder”.

Het doel van de ondernemers is om andere bureaus te helpen om op een efficiënte en flexibele manier te werken. Dat doen ze door verschillende methodes te combineren, zoals principes uit design thinking en lean startup, tot één praktische toolkit, toepasbaar op elke uitdaging. Daarvoor hebben de BAS’ers wekenlang onderzoek gevoerd en verschillende interviews afgenomen van gespecialiseerde bureaus zoals Sue Amsterdam, Hyper Island, IDEO, Fjord, Mischief Makers en nog vele anderen.

Het specifieke aanbod bestaat uit twee opties. Een eerste mogelijkheid is een boost voor een specifiek project of pitch. Met een multidisciplinair team nemen ze de klant mee in hun workflow en bieden ze een specifieke oplossing aan. Een tweede optie is de lunch waarbij ze interactief aan de slag gaan in het bedrijf om de belangrijkste tools en methodes uit te leggen.