Nieuws bij Sanoma : naamsverandering en plannen voor 2011

FacebookTwitterLinkedIn

Aimé Van Hecke, CEO, kondigt de naamsverandering aan van Sanoma Magazines naar Sanoma Media, en dit vanaf 16 mei. Hiermee bevestigt het bedrijf de multi-mediale aanwezigheid in zowel print, digitaal als TV. De groep omvat onder meer de bedrijven Sqills (maker van custom media), EPN International (uitgever gespecialiseerd in lifestyle en home magazines met een regionale benadering), Medialogue (reclameregie) en Sanoma Digital Belgium (realisatie van digitale media). Daarnaast heeft de groep een participatie van een derde in De Vijver die recent de zenders VT4 en Vijf tv heeft overgenomen.

 

In de marge bij de toelichting van de jaarcijfers 2010 stelt Van Hecke enkele nieuwigheden voor. Er wordt bij Sanoma gesproken over “magazines +” om het belang van de line extensions en andere activiteiten binnen de cross-mediale concepten te benadrukken.

Zo werd in 2010 een Libelle-familie gecreëerd rond het Superbrand Libelle met de uitgave van Libelle Lekker! en Libelle Mama!, de lancering van de site libelle-lekker.be en diverse afgeleide producten zoals het Libelle-brood en de Libelle-WinterFair. In 2011 volgen nog een iPhone app en het magazine Libelle Happy!.

 

Net zoals Libelle wordt ook Feeling als een “Superbrand” aangepakt. Binnenkort verschijnt in partnership met Studio 100 de eerste editie van Njam!, met als ondertitel “Het kookmagazine met Feeling”. Dit magazine wordt een tweemaandelijkse publicatie.

 

Verder zal in augustus het nieuwe magazine Feeling City verschijnen, in de provincie Antwerpen (dus met een groter bereik dan de titel City doet vermoeden). Feeling City Antwerpen verschijnt eenmalig en wordt enkel verspreid in Antwerpen. De Feeling-abonnees uit de provincie ontvangen een exemplaar, de Feelings in Antwerpen worden ook gedurende één maand verkocht met de Feeling City Antwerpen. Daarnaast krijgt het gratis magazine een selectief eigen distributiekanaal, bv via belangrijke restaurants, winkels, etc. De volgende editie van Feeling City verschijnt eind oktober. (in een andere Vlaamse stad/provincie).

 

Het magazine Story krijgt ook deze zomer een extra promotionele ondersteuning in de Story Summer actie. Intussen verscheen deze week de eerste editie van de Story Beeldroman. Verschijningsdatum van de tweede editie is nog niet bekend.

 

De herpositionering van Moustique op 15/3 is nog geen algemeen succes en zal wellicht nog bijgestuurd worden in de volgende maanden.

 

Over concrete cross-promotionele samenwerkingen met de zenders VT4 en Vijf tv kan Van Hecke vandaag niets meer vertellen. We weten dus nog niet of er een Libelle TV komt en of er veel voetbal zal worden uitgezonden op de nieuw verworven zenders.