Nieuwe VUB-leerstoel ontwikkelt strategieën voor duurzame toekomst van nieuwsmedia

FacebookTwitterLinkedIn

De dalende inkomsten uit advertenties, de lage bereidbaarheid van nieuwsgebruikers om te betalen voor (online) nieuws en het veranderende consumptiegedrag van consumenten zijn de belangrijkste uitdagingen waar klassieke nieuwsmedia zoals kranten, magazines, radio en tv vandaag mee af te rekenen krijgen. Die competitieve omgeving verleidt media er soms toe om terug te grijpen naar bijvoorbeeld clickbait en branded content, wat op korte termijn rendabel kan zijn, maar op lange termijn de geloofwaardigheid bedreigt en ook de maatschappelijke rol om het grote publiek correct te informeren.

Prof. Dr. Karen Donders en Prof. Dr. Ike Picone, beiden verbonden aan de Smart Media unit van onderzoeksgroep imec-SMIT-VUB, lanceren daarom de nieuwe leerstoel “Personalisation, trust and sustainable media”, in samenwerking met Roularta Media Group.

Bij de oprichting van een leerstoel schenkt een bedrijf geld aan de universiteit om onderzoek uit te voeren binnen een specifiek thema. Karen Donders en Ike Picone zullen onderzoek voeren naar manieren waarop nieuwsmediabedrijven duurzaam kunnen innoveren om ook in de toekomst (financieel) te overleven, niet aan vertrouwen in te boeten en kwalitatief nieuws te blijven produceren.

Hierbij houden ze ook rekening met het tweevoudige karakter van nieuwsmedia: enerzijds zijn het commerciële bedrijven, anderzijds zijn het maatschappelijke actoren. “Het medialandschap verandert razendsnel en dat vereist ook aanpassingen van de mediabedrijven. Wij willen hen daarin begeleiden en zorgen dat ze ook in de toekomst gezond zijn en kwaliteitsvolle informatie bieden”, aldus de leerstoelhouders.