Nieuw Executive Committee van BAM gaat verder op het ingeslagen pad van Meaningful Marketing

FacebookTwitterLinkedIn

Begin september werd voor het eerst de Raad van Bestuur van BAM door de leden verkozen. Deze raad heeft nu de leden van het Executive Committee gekozen, het orgaan dat de vereniging dagelijks aanstuurt.

De Raad van Bestuur heeft ervoor gekozen Koen Van Impe te herbenoemen als voorzitter, Annie Courbet als vice-voorzitter en Burt Riské als penningmeester. Een tweede functie van vice-voorzitter werd gecreëerd en toegewezen aan Hanan Challouki, een nieuwkomer in de Raad van Bestuur en speerpunt van inclusiviteit.

Burt Riské (Trends Business Information/Roularta) blikt terug op 2017, het jaar waarin BAM het levenslicht zag: “Het waren niet noodzakelijk drie gemakkelijke jaren. We vertrokken van drie vakverenigingen die belangenbehartiging hoog in het vaandel droegen en wilden er niet enkel één vereniging van maken, maar ook een open community creëren. Wij wilden alle métiers van marketing in de kijker zetten. Wij vertegenwoordigen data, digital, media, communicatie, consulting, adverteerders, startups, enz. Die mix is uniek.”

De eerste drie jaren verliepen – zoals dat te verwachten was – hobbelig, maar de evaluatie is positief volgens de leden van het nieuwe Executive Committee. “De marketingwereld is in sneltreinvaart aan het veranderen”, zegt vice-voorzitter Annie Courbet (Brocom). “Wij willen marketeers helpen om mee te evolueren, vooral nu na de corona-crisis. En daar is het Meaningful Marketing Framework een belangrijk element in. Het combineert alle dimensies van new marketing: van sustainability tot technologie. De beste manier om “customer centric” te denken. Het schept immers een visie en een structuur. Maar laat me duidelijk zijn: we staan pas aan het begin. We hebben zes pijlers, maar dit moet marketeers nog meer helpen met hoe ze hun bedrijf kunnen laten evolueren.”

“De Meaningful Marketing-filosofie – die BAM bij de start bepaalde – is actueler dan ooit”, bevestigt voorzitter Koen Van Impe (&Koo). “Of je het nu zo noemt, of je noemt het ‘duurzaamheid’ of ‘purpose’. Het draagvlak wordt maand na maand groter. Logisch dus dat we hierop de volgende jaren willen verder bouwen.”

Innoveren en verjongen

Dat verder bouwen zal gebeuren door te focussen op innovatie en op verjonging. Koen Van Impe: “Niet alleen willen we als vereniging innoveren – denk maar aan het eerste digitale congres dat we in december organiseren – maar we willen ook onze leden daarin inspireren, uiteraard vanuit het meaningful marketing-kader. Daarnaast is verjonging belangrijk. Ik ben dan ook heel blij dat we heel wat jonge mensen in onze Raad van Bestuur hebben. We moeten meaningful marketing immers ook kunnen vertalen naar hun denkbeelden. Zij kijken op een heel andere manier naar de samenleving.”

Een van die jonge leeuwen is Hanan Challouki (Allyens): “Marketing moet mee in een snel evoluerende samenleving. Centraal daarbij staat de zoektocht naar waarden. Net dat trekt me ook aan bij BAM. Het is een toekomstgerichte organisatie die meer betekenis en meerwaarde wil bieden en bedrijven wil helpen bij de blik op lange termijn.”

Met een duidelijke visie en een mooie mix van mannen en vrouwen, geëngageerde ervaren rotten en nieuwkomers, afkomstig uit alle sectoren moet de nieuwe Raad van Bestuur er de komende drie jaar in slagen om deze missie verder vorm te geven. Binnen enkele weken zullen de leden alvast de visie bekrachtigen en het plan om deze verder te verfijnen beginnen ontplooien.

BAM Executive Committee – Annie Courbet, Burt Riské, Hanan Challouki en Koen Van Impe (vlnr)