Metro in een nieuw jasje digitaal en op papier

FacebookTwitterLinkedIn

Metro gaat verder met de transformatie die het in oktober 2022 inzette. De volgende stap is drieledig: een nieuwe merkidentiteit, een nieuwe website en een nieuwe lay-out van de gedrukte versie

De ambitie van Metro is “om Young Active Urbans innovatieve content van hoge kwaliteit aan te bieden die aansluit bij hun verwachtingen”. De nieuwe tagline, “Metro, wat je echt wilt weten”, weerspiegelt die missie.

Metro is een vernieuwend nationaal medium dat de Young Active Urbans informatieve content biedt die voor hen ontworpen is”, zegt Stephanie Popović, Algemeen Directrice van Metro. Metro ziet zichzelf als de ‘buddy’, de partner, van actieve jonge mensen die geïnformeerd willen worden, de laatste trends willen volgen of op zoek zijn naar de beste tips van het moment.”

Om die evolutie te benadrukken, moderniseert Metro ook zijn grafische vormgeving. Zo ziet het logo er voortaan anders uit en introduceert het medium een nieuw kleurenpalet. Het nieuwe ontwerp van de website van Metro en de aangepaste lay-out van de gedrukte versie zijn bedoeld om die leesmedia af te stemmen op het nieuwe redactionele project van Metro.

De nieuwe website van Metro is georganiseerd rond verschillende redactionele ijkpunten. De homepage begroet de lezer met een selectie van acht “Spotlight”-artikels. Daarna surft de bezoeker door naar diverse Metro-rubrieken zoals “What about”, “Recap”, “WTF”, “Urban Life”, “On the Move”, “Culture”, “Green” (ecologische transitie) en “Jobs”.

De nieuwe website van Metro is gecreëerd vanuit de gedachte ‘mobile first’”, legt Thibault Huvelle (Digital Program Director) uit. “Ze biedt een dynamische surfervaring dankzij een modern en kleurrijk grafisch ontwerp.

Parellel met een versterkte digitale aanwezigheid blijft Metro ook veel belang hechten aan zijn papieren versie. De papieren krant krijgt op 24 maart een nieuwe lay-out. De hele grafische vormgeving van de krant is gemoderniseerd: nieuw lettertype, invoering van het kleurenpalet dat digitaal wordt gebruikt en nieuwe grafische elementen.