MediaSpecs Summer Interview: Hugues Rey (Havas) legt uit dat “betekenis geven aan merken doorheen hun communicatie essentieel is”

FacebookTwitterLinkedIn

Als CEO van Havas Belgium, CEO van Havas Media Belux, voorzitter van de BMMA en de UMA, en zelfs professor in Marketing en Communicatie aan de Solvay Brussels School of Economics & Management is Hugues Rey een man van vele petjes.

Zijn 30 jaar ervaring in befaamde mediabureaus hebben hem een gerichte visie op het medialandschap toebedeeld. Tussen twee zomerpitches door heeft hij het met ons over de nieuwe golf van de Meaningful Brands-studie en de recente rebranding van Havas, over de zomer in een mediabureau en over vakantie op de Balearen.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Binnen het agentschap hebben we heel specifiek onze organisatie opnieuw uitgewerkt zodat we op de beste manier de belangen van onze klanten kunnen behartigen en zodat we aan elk van onze talenten kunnen bieden wat ze nodig hebben om zich op korte of lange termijn te ontplooien. Dat heeft de vorm aangenomen van een denkoefening over product contents, targetingmogelijkheden (connectie), en vooral over onze samenwerkingen met media die ons de meest geschikte contexten kunnen bieden. De veranderingen in het gedrag rond mediaconsumptie zijn nog verre van stabiel (zoals in onder andere video) et ook de tendensen in de concentratie van de lokale media was een groot gespreksonderwerp in ons eerste semester.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Wat betreft Havas zal het voor een stuk een kwestie zijn van de rebranding te concretiseren van al onze merken onder de filosofie van “One Havas”. Een ander stuk beslaat de resultaten van de nieuwe golf van onze studie Meaningful Brands, die we met plezier zullen delen met onze klanten en partners. Betekenis geven aan merken doorheen hun communicatie is meer dan ooit essentieel. Via de resultaten van deze studie, die ons als agentschappen en binnen onze disciplines een gemeenschappelijke grammatica en woordenschat biedt, hebben we binnen onze eeuwig transformerende media-context de kans om de meest geschikte media experiences te ontwikkelen.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Een mediabureau heeft per definitie een ‘functionele’ relatie met de media. De media vormen de ingrediënten die we moeten kennen, evalueren en waarderen opdat we de beste communicatieve ervaring kunnen bieden aan de consument. Het zou dus niet gepast zijn om een favoriet medium te omlijnen, aangezien ze elk voordelen en obstakels met zich meebrengen in functie van de doelen die we proberen te bereiken. Bovendien toont de studie Meaningful Media van Havas dat de lokale media en “les média de proximité” essentieel zijn vanuit een economisch en democratisch perspectief. Persoonlijk komen mijn mediapleziertjes uit het kamp van de media die meer verhalend en educatief zijn, waaronder tv (indien verhalend en educatief) en magazines.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Net als vorig jaar gaan we naar de Balearen. Geneviève, mijn echtgenote, en ik zijn over het algemeen nogal fan van vakantie op een eiland. Het is nochtans eerder zeldzaam dat we dan tweemaal naar dezelfde bestemming gaan. Maar we hebben vorig jaar zo’n goeie ervaring gehad dat we besloten hebben om er een tweede keer naartoe te gaan. We beginnen op Minorca en eindigen op Majorca.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Le Silence et la Colère van Pierre Lemaitre… Het tweede boek van een trilogie (waarvan het derde boek nog moet uitkomen). De roman neemt een veelbewogen en “jubilatoire” duik in de “Trente Glorieuses” tussen Frankrijk, Vietnam en Libanon, door het ondere andere te hebben over de veranderingen in de samenleving, in de gebruiken, de media en de economische praktijken.

Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?

Zoals gewoonlijk is de zomer voor een mediabureau een vrij drukke periode en in feite is het dan het uitgelezen moment, ons geboden door adverteerders, om aan onze pitches te werken. Dat is zeker dit jaar een waarheid als een koe (gezien het aantal en het volume van de media reviews). Op het moment van schrijven merk ik vooral de kwaliteit op van de samenwerkingen tussen alle verschillende Havas-teams, die hun werk voor de klanten op punt houden, die actief samenwerken om aan pitches te beantwoorden, en vooral, die elkaar afwisselen zodat iedereen kan genieten van welverdiende rust.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

De Havas-teams gebruiken de MediaSpecs Database elke dag. Zelf kijk ik met verwachting uit naar de wekelijkse nieuwsbrief. Ik kan heel specifiek de zorg waarderen die in de neerslag van de content gestoken wordt door het MediaSpecs-team wanneer jullie aanwezig zijn op events in de sector. En het gebeurt wel eens dat ik vind dat wat ik zeg op zo’n events beter verwoord werd door de redacteurs. 😉