MediaSpecs Summer Interview 9/9 – RetailDetail: “We hebben van een tanker terug een speedboot gemaakt”

FacebookTwitterLinkedIn

Al wat we verdiend hebben is weg”. Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail, kan meespreken over corona. Wanneer we hem ontmoeten, bestaat RetailDetail dag-op-dag 11 jaar. En nu? “Eigenlijk zijn we opnieuw een startup geworden na 11 jaar. Vandaag zijn wij gedecimeerd van een 20 personen naar drie redacteurs, heel veel freelancers en mezelf. Dat is al. Zodat we terug staan waar we 10 jaar geleden stonden.” En toch is Jorg Snoecks bedrijf er een in volle vaart. “Wij zijn sterk in onze niche – wij zijn leader – en dat koesteren we ook omdat wij dat vol passie doen. We zien dat ook graag, die wereld. Dat zit heel diep.

Tot voor corona stond het bedrijf van Jorg Snoeck op drie poten: “De eerste is RetailDetail, de uitgeverspoot.” Die omvat de drietalige RetailDetail.be-website (NL-FR-ENG), de nieuwsbrief en de online magazines. “Daarnaast gaan wij op klantenreizen – bijvoorbeeld met CEO’s – en vertellen en tonen we ter plaatse de laatste nieuwe dingen, omdat wij met onze redactie in het oog houden wat er in de wereld gebeurt. Het derde luik is dat wij eigen evenementen organiseren – op 1 locatie of op podia laten zien wat er nieuw is in de wereld. En laat nu net die drie dingen het probleem zijn: retail is een ‘red flag’ en ook op reis gaan kan niet meer. Ik zat vorig jaar quasi 40% van de tijd in het buitenland om spreekbeurten te geven, retailreizen te begeleiden en zo kennis te delen in steden zoals Bologna, Athene, Kopenhagen, New York, Shanghai of bijvoorbeeld Kaapstad.” Wanneer alles plat op zijn gat valt in volle coronacrisis: hoe kun je dit soort business dan redden?

“Wat is het fundament van je bedrijf?”

Je moet je bedrijf aan- en afzetten”, omschrijft Jorg Snoeck de recente omschakelingen. “Je zet het af totdat er betere tijden aankomen. Dan moet je denken ‘Wat is het fundament van je bedrijf, wat het zo sterk maakt?’ En dat moet je goed koesteren om te kunnen overleven.

“Men moet terug leren op zijn bek durven te gaan. Dat is een mindfuck, want na 11 jaar moeten we RetailDetail versneld heruitvinden. We zullen nog dikwijls op onze bek gaan, maar als we het gevonden hebben, dan hebben we wel dat nieuwe businessmodel – en dat van de retail – en dat van de evenementen”

Het is vooral verbindingen maken. Je kan niet alles zelf doen. Ik denk dat we naar kleinere organisaties moeten gaan, maar vooral verbinding leggen met specialisten. Het gaat erom door die combinatie van building blocks dat je tegen je klant kunt zeggen: ‘Wij kunnen u volledig helpen, met respect voor diverse actoren’. Ik denk dat we daarnaartoe gaan: samenwerken. We kunnen niet meer alles zelf.

De drietalige website RetailDetail.be. Klik om de reclametarieven te raadplegen in de MediaSpecs Database.

“Wat we zelf doen, doen we beter? Dat is niet zo”

En de uitgevers? “Denk vanuit je lezer”, zegt Jorg Snoeck. “Ga vooral spreken met elkaar. Communiceer met elkaar, met je lezer, met je doelgroep… Als je die diverse tunnelexpertises samenbrengt, dan krijg je een lading content waar je iets kunt zijn voor de maatschappij. Alleen ga je het niet meer halen. We zullen het samen moeten doen en verbinden. Het leuke is, als je echt een vakmedium bent, dan ben je een vertrouwensbasis en die rol moet je gaan opnemen.

De BtoB- en BtoC-media (want we zien de B meer in de C gaan) moeten vandaag nog meer in gesprek gaan, maar wel met respect voor ieders domein. Het is een samenwerkingsverband. De retailers moeten ook uit die comfortzone komen. Vroeger was het ‘Wat we zelf doen, doen we beter’. Dat is niet zo.

Heeft Jorg Snoeck het over ‘wij’, dan doelt hij niet strikt op RetailDetail alleen. “Wij zijn een netwerk van specialisten en wij proberen al die specialisten voedsel te geven opdat zij ook overleven. Maar iedereen heeft zijn eigen ding en als mensen in hun kracht staan, kun je als totaliteit serieus groeien. RetailDetail, en dan heb ik het over de uitgeverij, moet een verbindende factor zijn tussen alle actoren: merken, retailers, toeleveranciers, iedereen. En wij moeten een baken zijn van vertrouwen dat ziet wat er in de wereld aan het gebeuren is: proberen op een vertaalbare manier te vertellen wat er vandaag bezig is en hoe de evoluties gaan zijn.

“Als je schip in brand staat, dan moet de kapitein terug overnemen”

De speedboot van RetailDetail

Je schip midden in een storm een andere koers doen varen: hoe doe je dat? Door te durven verkleinen, en het tegelijk groot te zien. “Met spijt heb ik heel mijn evenementenpoot eventjes moeten afbouwen. We gaan dat nu in een omnichannelomgeving zetten”. Denk aan livestreams in eventruimten. “Er komt een dag dat dat terug kan – fysiek – maar we gaan vandaag heel hard inzetten op nieuwe media. Gelukkig heb ik die tweede poot, RetailHub, een apart zusterbedrijf.” Dat wordt volop coronaveilig gemaakt. “In oktober kunnen wij hier terug mensen ontvangen, weliswaar kleiner in aantal, maar we zijn hier alles aan het klaarzetten.” Gaande van camera’s die de social distancing meten en apparaten die trillen om bezoekers te waarschuwen binnen een 1,5m-afstand.

Er komt ook een co-working space, ruimte voor evenementen met eigen catering (bijvoorbeeld de Citchen) en private dining. Op vrijdagen komen er de Startup Fridays, waarop startups zichzelf kunnen voorstellen aan de community, want “ik wil speedboten combineren met traditionele boten om de gemiddelde snelheid omhoog te krijgen”. En ga zo maar door. Kortom, de RetailHub komt vol sprankelende ideeën.

Impressies van het nieuwe inspiratiecenter. Klik op de beelden voor een timelapse-video van de verbouwingen.

RetailHub: The Future of Shopping

Het kenniscentrum RetailHub bevindt zich in de Stadsfeestzaal op de Meir in Antwerpen en Jorg Snoeck 2.0 is de 5.500m² momenteel volop aan het verbouwen. Op enkele weken tijd wil hij er een nieuw concept voltooien op twee verdiepingen – zowel BtoB als BtoC – waar men terecht moet kunnen in “een veilige omgeving om te testen, te ervaren en te voelen”, met het oog op ‘The Future of Shopping’. Zeg maar een laboratorium voor retailers. “Wij gaan het eerste retaillab van de wereld openen. We zijn in alle landen, in alle werelddelen op zoek gegaan naar labs. We hebben ze allemaal bezocht.” Het lab in de Stadsfeestzaal zal het breder zien. “Retail zet ik tussen haakjes, want retailen is vandaag ondergeschikt: dat is te beperkend. Het is een living innovation lab. Als je start vanuit de leefwereld van de consument, dan is retail een deel daarvan. Iedereen is een retailer.

“Vandaag is de wereld zo hypergepersonaliseerd dat we ook moeten beginnen bij het begin. We moeten die consument echt leren begrijpen”

Winkelen gaat er anders uitzien, en hoe moeten we te weten komen wat werkt? “Het nieuwe verhaal: we moeten leren van de consument. We mogen niet de fout maken dat we alles weten. De consument zal ons vertellen wat werkt en wat niet werkt.” De exploratiewinkel voor consumenten die op dit moment in de Stadsfeestzaal wordt geïnstalleerd zal een Ikea-route volgen en verschillende bedrijven en merken bijeenbrengen op 1 locatie.

Shoppen: een Ikea-route volgens Bol.com-principes

De sponsors zitten daarachter. Wij leveren het platform.” Beeld je daarbij in: “Je laat concurrenten met elkaar samenwerken in inspiratiezones zoals bij Ikea”. Zo krijg je in de winkel bijvoorbeeld een keukenzone met kookvoorzieningen van één bedrijf, kasten van een ander, tafels en stoelen van een derde en decoratie van nog een vierde bedrijf. “Een beetje zoals Bol.com. Dat komt van Bertelsmann On-Line, een uitgever avant-la-lettre uiteindelijk gekocht door Albert Heijn, die media en winkelen samengevoegd hebben. En wij zijn aan het kijken of we daar een model kunnen vinden voor business.

Uiteindelijk is onze reach een grote reach waar het kopend BtoB-publiek een aanbod kan krijgen. Dat is het nieuwe businessmodel. Is dat vandaag al succesvol? ‘Neen’, want we zijn aan het leren. Als wij hier livestreams gaan doen: is dat succesvol? ‘Neen, maar ik denk het wél.’ En als er van die vijf ideeën één overblijft waar we geld mee kunnen maken…

Het nieuwe inspiratiecenter een week later.

“Van offline naar online is achterhaald”

In 2015, toen wij op een hoogtepunt zaten, is het idee ontstaan: ‘Nee, we zijn fout bezig’”, vertelt Jorg Snoeck. “Als de consument bovenaan in de hiërarchie staat, dan moeten we naar een wereld gaan waarin dat ook effectief zo is. Naar een wereld van de denkwijze van de Zalando’s, de Amazons… De ‘O-to-O’ moeten we veranderen: ‘van offline to online’ is achterhaald. We moeten van online naar offline gaan, want de conversatie begint online.

Een voorbeeld van wat er zoal in de Stadsfeestzaal komt is ‘The Box’ uit Helsinki, een vernieuwend winkelconcept: “Hoe cool zou het zijn dat je online – want je vertrekt online – tien verschillende webshops bezoekt en je bij mij een halfuur boekt in mijn kleedkamer. De kleedkamer moet dan ook anders zijn: een kleedkamer van de toekomst, aanpasbaar, een personal shopping.” Nieuwe technologie wordt bij de winkelconcepten ingezet: virtual reality, augmented reality, haptic touch enz.

Een warm hart vanuit de community

“Wij krijgen heel veel materialen. De bedrijven hebben geleerd dat ze in plaats van zelf showrooms te bouwen, beter gezamenlijke showrooms kunnen bouwen. En dat is de enige reden waarom ik dit kan. Wij zorgen voor een kruisbestuiving tussen alle partners die hier zijn”

De grote ommezwaai komt er niet alleen door kapitein Snoeck, maar ook door het netwerk rond RetailDetail. “Ik word heel emotioneel als ik zie hoeveel steun wij krijgen van ons netwerk.” Steun in de vorm van materiaal voor de verbouwing op de Meir enerzijds, en in de uitgereikte hand voor de abonnementen op het retailnieuws anderzijds. Een recent verzoek door Jorg Snoeck zelf, die zijn lezersnetwerk om “lucht” vroeg. “Wij komen eigenlijk uit de gratis pers. 11 jaar geleden dacht ik ‘Ik moet zoveel mogelijk gratis geven om zoveel mogelijk bereik te hebben, en vanuit dat bereik kan ik dan sturen’, maar nu hebben we effectief die community die ons vertrouwt en het ons gunt om abonnementen te kopen omdat wij nog altijd kwaliteit bieden in onze berichtgeving.

Fragmenten uit de mail waarin Jorg Snoeck de RetailDetail-lezers verzoekt een betalend abonnement aan te schaffen

“De enige reden dat RetailDetail vandaag 11 jaar geworden is, is dat wij de Zwitserlandpositie hebben ingenomen”

De kwaliteit en het vertrouwen zijn een gevolg van een objectieve houding in de retailwereld, een positie waarvan Jorg Snoeck zich meer dan bewust is. “Wij spreken met Jef Colruyt, maar wij spreken ook met Frans Muller van Ahold Delhaize, wij spreken met Bart Claes… Wij worden gedragen door het netwerk, maar zijn morgen zo dood als maar zijn kan als wij ons niet objectief opstellen. Vandaar dat wij één grote community hebben. Wij hebben 450.000 unieke bezoekers als BtoB-platform in Europa. Ik denk niet dat we een gelijke hebben daarin.

Met de hele onderneming en het nieuwe businessmodel heeft Jorg Snoeck een koers uitgestippeld die het RetailDetail-team nu zal bevaren. En hij werpt een voorzichtige blik op de toekomst van de sector. “Mijn hart bloedt als ik zie wie allemaal aan het lijden is. Er zijn heel goeie, heel mooie bedrijven die het vandaag niet halen. En ik ga ook niet pretenderen dat wij het gaan halen. Ik dénk dat we het gaan halen. Daarom sta ik ook terug aan het stuur. Maar we zullen samen door de storm moeten. Als het moeilijk wordt, dan zullen de beste kapiteins overschieten. Wij koesteren ons netwerk.