Le Soir ondergaat make-over: nieuwe lay-out, nieuwe slogan, nieuwe weekendbijlage

FacebookTwitterLinkedIn

Vanaf dinsdag 2 april is er een vernieuwde Le Soir, met een nieuw papieren aanbod en een nieuwe slogan. Het doel is om lezers en adverteerders een steeds hoogstaander aanbod te bieden, zowel op papier als digitaal. De belangrijkste actualiteit ondergaat een strenge selectie en krijgt onder de benaming “A la Une” een plek op de eerste pagina’s van de krant. Alle gekende rubrieken en diensten blijven bestaan en vormen een vertrouwde leidraad doorheen de krant. Columns moeten een toegevoegde waarde zijn voor de lezers en zullen een belangrijkere rol krijgen.

“Met deze vernieuwde papieren krant willen we duidelijkere, overzichtelijkere en inhoudelijk sterkere informatie bieden. Zonder afbreuk te doen aan de basiswaarden die Le Soir sinds 130 jaar kenmerken: onafhankelijkheid, nauwkeurigheid en kwaliteit”, aldus Olivier De Raeymaeker, algemeen directeur van Le Soir.

Christophe Berti, hoofdredacteur van Le Soir, vult aan: “De vernieuwing is in grote mate een kwestie van vorm, maar ze weerspiegelt toch vooral de evolutie van ons redactieproject: een krant waarin de kerntaak van een dagblad, inspelen op de actualiteit, nog sterker wordt ondersteund door een proactieve houding rond fundamentele kwesties, waarbij de mens centraal staat. Onze lezers worden de hele dag overspoeld met informatie. Dit noopt ons tot strengere selecties, waarbij onze focus ligt op analyse, debat, opinie, kennis en onderzoek. De journalisten en iedereen die zich bezighoudt met de opmaak van de berichten en van de krant in haar geheel, zijn al bijna een half jaar bezig aan een modernere, luchtigere, meer hoogstaande en meer gedurfde versie van de papieren krant.”

Papier en digitaal worden op elkaar afgestemd

Het digitaal abonneeplatform LeSoir+ zal dankzij een reeks interne vereenvoudigingen meer aandacht krijgen binnen het redactieteam, zodat de papieren en digitale krant elkaar perfect zullen aanvullen.

Olivier De Raeymaeker ziet in de gerichte evolutie van de papieren krant en de grotere rol van het digitale aanbod het bewijs van een steeds betere leeservaring en van een groeiend advertentieaanbod: “In november 2018 werd Lesoir.be in een volledig nieuw jasje gestoken en werd ze gebruiksvriendelijker. Hierdoor groeide ons bezoekersaantal met 15% en bereikten we in maart gemiddeld ruim 330.000 unieke bezoekers per dag. In twee jaar tijd is het aantal digitale abonnees meer dan verdubbeld, wat gezorgd heeft voor een groei van het totaal aantal abonnees op deze periode. Het bewijs dat we ons constant aanpassen aan de manier waarop onze lezers nieuws consumeren. Daarnaast zullen abonnees van Le Soir+ steeds meer nieuwe diensten kunnen gebruiken, zowel op smartphone, tablet als computer.”

De verschillende evoluties houden ook rekening met de noden van de adverteerders. “Met de papieren krant en het platform LeSoir+, bieden wij de mogelijkheid een brede doelgroep te bereiken van kwalitatieve en hoogopgeleide lezers. Wij hebben de ambitie een premium context te bieden voor de boodschappen van onze adverteerders, ongeacht het formaat: print advertentie, klassieke display ad, native, video en andere creatieve formaten. Gezien het multiplatform-gebruik van onze abonnees, zijn papier en digitaal ook uiterst complementair voor reclameboodschappen.”

Weekendbijlage Lena

Een nieuwigheid voor de weekendkrant is de bijlage “Lena” (Leading European Newspaper Alliance), een selectie van de allerbeste artikels uit Europese kwaliteitskranten zoals El Pais, La Repubblica, Die Welt en Tribune de Genève. Zowel lezers van de papieren krant als van Le Soir+ krijgen toegang tot deze bijlage.

Nieuwe slogan : “Repensons notre quotidien”

Samen met de vernieuwingsoperatie, kiest Le Soir ook voor een nieuwe slogan: “Repensons notre quotidien” (een nieuwe visie op de actualiteit).

Thomas Barvais, Marketing Director van Le Soir, legt uit: “Deze nieuwe slogan vertelt perfect waar de nieuwe krant voor staat. Onze redactie wil de zaken verduidelijken, een bewustzijn creëren, een standpunt innemen, ontspanning bieden via de cartoons van Kroll, maar wil tegelijk de nodige tijd nemen om op die manier de maatschappij, onze levensstijl en de dagelijkse zaken beter te leren begrijpen.”

Om iedereen de kans te geven deze nieuwigheden te ontdekken, zal de krant “Le Soir” op dinsdag 2 april gratis verkrijgbaar zijn in alle Belgische verkooppunten. De nieuwe formule van Le Soir zal via een grootschalige mediacampagne gepromoot worden, zo zal er over een paar weken in Brussel een tram rijden die volledig beplakt zal zijn met een cartoon van Pierre Kroll. Daarnaast zal er een ontdekkingsaanbod gelanceerd worden dat terug te vinden is op www.lesoir.be/nouveaujournal.