John de Mol doet tegenbod op Telegraaf Media Groep

FacebookTwitterLinkedIn

Midden december raakte bekend dat Mediahuis het Nederlandse mediabedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) wou overnemen. Twee weken geleden was er zelfs sprake van “onherroepelijke toezeggingen om meer dan 55 procent van de aandelen in handen te krijgen”.

Vandaag raakte echter bekend dat Talpa, het bedrijf van de Nederlandse televisiemagnaat John de Mol, een tegenbod heeft uitgebracht om TMG over te nemen. De biedprijs bedraagt 5,90 euro per aandeel, dat is 65 cent meer dan Mediahuis en de familie Van Puijenbroek tot dusver bereid zijn op tafel te leggen.

Het bod van De Mol komt niet uit de lucht vallen. Vorige week bleek al dat hij een belang had opgebouwd in TMG van iets meer dan 20 procent. Dat verleidde beleggers al om op de beurs aandelen in te slaan tegen een koers die hoger lag dan de biedprijs van Mediahuis en de Van Puijenbroeks.

Volgens Talpa ontstaat door de beoogde overname “een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content”. De televisieproducent heeft ook belangen in SBS Nederland en in Talpa Radio, een joint venture met TMG waar de Nederlandse radiozenders Radio 10, Sky, 538 en Veronica onder vallen.