Vijfde Golf Multi-Screen & Mobile Survey: 46% van de Belgen bezit een smartphone

FacebookTwitterLinkedIn

De vijfde golf van de Multi-Screen & Mobile Survey van 2MV Data Consulting van Havas Media, uitgevoerd door GfK, bevestigt dat er een versnelling is in de mobiele connectiviteit en multiscreen activiteit in België. Dat is een evolutie die de data consulting afdeling van Havas Media heeft waargenomen. 2MV Data Consulting houdt zich o.a. bezig met studies die ons schermgebruik volgen zoals de interacties tussen verschillende schermen en de impact ervan op ons consumentenpatroon.

 

Het online onderzoek werd in februari 2014 uitgevoerd door GfK bij 1.064 respondenten 18 jaar en ouder. De vorige wave dateert van december 2012.

 

Hieronder vindt u in een notendop de meest opvallende resultaten:

  • Het aantal Belgen met een smartphone steeg van 30% naar 46%;
  • Het aantal Belgen met een tablet steeg van 19% naar 38%;
  • 24% van de Belgen bezit zowel een tablet als een smartphone;
  • Eind 2012 liep 82 procent van de respondenten nog met een gewone gsm rond, terwijl dat vandaag nog maar 71 procent is;
  • 17% van de groep geeft aan om binnenkort een smartphone te kopen. Voor tablets bedraagt de aankoopintentie 21%;
  • Digitale televisie is de norm geworden. 81% van de respondenten heeft een abonnement voor digitale televisie. 2 op 3 Belgen verklaart ‘Triple Play` te zijn en dat ze hun Internet, Digitale TV en Mobiel abonnement bij 1 operator hebben;
  • TV blijft het dominante scherm. 94 procent bekijkt audiovisuele content via de TV, 42 procent doet dit via de laptop en 26 procent via de tablet;
  • Het tweede scherm tijdens het tv kijken wordt voornamelijk gebruikt om te surfen (47%) of om iets op Facebook te schrijven over wat de respondent ziet (28%). 23% van de Belgen onderzoekt of koopt producten/diensten die verband houden met de op televisie bekeken content. 22% consulteert Twitter;
  • 48% gebruikt het tweede scherm voor entertainment-doeleinden. Andere beweegredenen zoals het ‘Sociale` (16%) of het ‘Intellectuele` (15%) volgen op ruime afstand;
  • 23% van de respondenten gelooft dat het gebruik van een tweede scherm tijdens het tv kijken het totale ‘experience`-gevoel verbetert. 43% geeft toe al eens een website te hebben bezocht na het bekijken van een tv-spot.