UMA publiceert halfjaarlijkse benchmark van de OOH-investeringen

FacebookTwitterLinkedIn

De totale omzetten van de OOH-media groeiden met ‘double digit’ cijfers tijdens het eerste semester van 2023 ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar. Programmatic DOOH neemt een steeds grotere plaats in binnen het DOOH-marktsegment.

De gespecialiseerde OOH-agentschappen hebben samen met de UMA de benchmark van de OOH-investeringen van het eerste semester samengesteld op basis van de netto media-investeringen, met opsplitsing tussen de klassieke OOH-formaten en de DOOH via rechtstreekse boekingen en via programmatic buying.

Eerste conclusie: out-of-home zet met een stevige ‘double digit’ groei de tendens van 2022 verder. De totale OOH-markt groeit met 12,8% ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar. DOOH (digital out-of-home) groeit nog iets sterker dan de globale markt en bestendigt zijn marktaandeel met bijna 31% van de totale investeringen.

Bron: UMA - Cumul van de cijfers van Dentsu, Havas, GroupM, Outsight, Rapport en ZIGT.

Bron: UMA – Cumul van de cijfers van Dentsu, Havas, GroupM, Outsight, Rapport en ZIGT.

De OOH-specialisten maken ook een onderscheid in hun rapportering in de wijze van aankopen van de DOOH-formaten: ofwel via de rechtstreekse boekingen ofwel via programmatic (pDOOH). Deze wijze van aankopen van DOOH-formaten groeide in de eerste jaarhelft met 34% en behelst nu 22% van de totale DOOH-omzetten.

De stijging van het aandeel investeringen via programmatic buying is te verklaren door de verbetering van de planning-tools, de grotere beschikbaarheid van bruikbare data en de gestage verbreding van het aanbod inzake digitale formaten.