Dit is een vervolg op de analyse over de ad blockers, die bestudeerd werden in de exclusieve studie van Space over gedragingen op digitale kanalen en numerieke media. Deze golf van de studie handelt over een typologie van de consumenten en hun handelingen met de nieuwe technologieën, zoals Second Screens, Netflix en het gebruik van de mogelijkheden tot interactie met de media en de reacties op reclame.
Onze studie onderscheidt 5 types van digitaal gedrag naargelang hun adoptie van technologieën en hun waardering voor de digitale kanalen en hun controle over hun numerieke voetafdruk.
In de breedte beschouwd, zijn de jongere respondenten vaker actief op de digitale kanalen en tonen meer interesse voor interactieve toepassingen maar ook sommige ouderen zijn hyper-geconnecteerd. Het is niet alleen een kwestie van leeftijd of van koopkracht !
Sommige consumenten vertonen een zeer paradoxaal gedrag: de bekommernis over de privésfeer op het ene platform (bijvoorbeeld Facebook) wordt lang niet altijd gecombineerd met een actieve betrokkenheid inzake bescherming van gegevens door de installatie van een ad blocker bijvoorbeeld.
Het gebruik van een tweede scherm naast de televisie is courant, maar niet altijd even frequent.
De meerderheid van de handelingen op het tweede scherm houden geen verband met de televisieprogramma`s die men bekijkt.
Het meest besproken mediafenomeen van het afgelopen jaar, Netflix, lijkt uitgegroeid tot een besheiden aanvulling van het audiovisuele landschap (penetratie van 8%) maar blijkt ook verslavend voor de abonnees.
De interactiviteit met reclame-uitingen tenslotte, is een marginaal fenomeen: men moet de consumenten echt gegronde redenen geven om hen te motiveren zich voor reclame te interesseren.