Space Essentials – Ad Blockers: een kwart van de Belgische surfers beweert ze te gebruiken

FacebookTwitterLinkedIn

Meer dan 37 miljoen referenties, dat is wat je krijgt als op Google de zoekterm « Adblock » intikt. Sommige browsers bieden al gratis adblockers aan die men op de desktop kan activeren (Chrome, Firefox, Safari). Op de mobiele dragers zijn het betalende apps die kunnen geïnstalleerd worden (half september 2015 was Crystal Ad blocker de tweede meest gedownloaded betalende app op App Store…). Over dit brandend actuele onderwerp heeft Space zich gebogen aan de hand van een exclusieve studie. De niveaus van het verklaarde gebruik zijn zeker niet marginaal en passen binnen de heersende tijdsgeest.

 

In het kort:

 

• Binnen een grote enquête van Space aangaande het mediagebruik, verhullen de vragen over adblockers ons dat 1 respondent op 4 verklaart er gebruik van te maken.

• In overeenstemming met andere bronnen, constateren we in deze studie dat de jongeren, waarschijnlijk omdat se meer « tech savvy » zijn, meer geneigd zijn om zich te beschermen tegen online reclame.

• De « adblocker positives » zijn ook veel gevoeliger aan de cookies, dus waarschijnlijk ook aan de privacy, en zijn vaker bereid om te betalen voor “premium formules” zonder reclame.

• Nochtans is deze laatste optie «betalen om reclame te vermijden» zeer gering aanwezig: meer dan 80% van de respondenten verkiest de situatie te behouden zoals ze is.

• Voor de uitgevers die zich zorgen maken over de economische gevolgen van de ad- blockers is deze conclusie van groot belang: men zou het belang van de reclame voor de financiering van de content vaker en beter moeten uitleggen. En men moet deze hoogst noodzakelijke uitleg in de eerste plaats aan de jongste surfers richten.