Seen from Space: Nek-aan-nekrace tussen C8 en TMC

FacebookTwitterLinkedIn

De komst van TF1 naar de Belgische advertentiemarkt opende een deur waarlangs onlangs twee kleine Franse generalistische zenders hun opwachting maakten: C8 en TMC. Eerstgenoemde behoort tot de groep Canal+ en wordt sinds eind april 2020 in Franstalig België gecommercialiseerd door Transfer. Laatstgenoemde is een onderdeel van de TF1-groep en is sinds 1 januari 2021 in regie bij IP.

In Frankrijk melden de media vaak een sterke rivaliteit tussen de twee kanalen, vooral aangewakkerd door de rivaliteit tussen hun respectieve sterpresentators. Voor C8 is dat Cyril Hanouna met ‘Touche pas à mon poste’ (TPMP) en voor TMC Yann Barthès met ‘Quotidien’. In België geniet Barthès (lange tijd op Canal+) niet van de bekendheid van Hanouna die met TPMP al jaren aanwezig is op Plug-RTL voordat C8 bij ons arriveerde. Bovendien kunnen we (in dit stadium) niet zeggen dat ‘Quotidien’ in België de locomotief van TMC is. Dit betekent echter niet dat de zender achterophinkt.

In feite registreerden de twee kanalen aan het begin van het jaar (januari-februari) bereikcijfers die zeer dicht bij elkaar liggen en elkaar in feite aanvullen. Het gaat niet om minieme aantallen, maar om een kijkersaandeel van 1,5% voor de 15-54-jarigen tussen 5 en 24 uur. Tijdens die uurschijf (het grootste deel van de tv-dag) halen beide zenders bijna identieke ratings op de 15-34-jarigen, de 35-54-jarigen, zowel mannen als vrouwen 15-54 jaar oud, die echter heel verschillend evolueren op een gemiddelde dag. TMC loopt duidelijk voorop in de middag en in access prime time, C8 neemt duidelijk de leiding in prime, en ze zijn vergelijkbaar in night-time. Bovendien zijn de bereikprofielen zeer vergelijkbaar, met één grote uitzondering: het 15-54-jarige publiek van C8 komt voornamelijk uit bevoorrechte sociale groepen (61%), in tegenstelling tot TMC (46%). Dit zou natuurlijk kunnen veranderen als ‘Quotidien’, de upscale talkshow die aan het begin van de prime time wordt uitgezonden, zou groeien, aangezien het huidige publiek voor 85% bestaat uit sociale groepen 1 tot 4 (60% alleen door groepen 1 en 2).

De belangstelling van de Franstalige Belgen voor Franse zenders is nooit verminderd. Wat duidelijk is veranderd, is het feit dat er steeds meer van hen op de Belgische markt gecommercialiseerd worden. Dat vermindert het niet-aankoopbare deel van televisie, maar verhoogt het aantal spelers dat aast op dezelfde koek. Het toont ook dat kijkers nieuwsgierig blijven naar wat er gebeurt naast historische lokale zenders. In dit verband moet worden opgemerkt dat Transfer zijn kijkersaandeel (15-54) in twee jaar tijd in Franstalig België meer dan verdubbeld heeft, met name dankzij C8, 13ème Rue en SYFY.

Redactie: MM.