Seen from Space: In het Groothertogdom boost de crisis net als elders internet en televisie

FacebookTwitterLinkedIn

RTL en IP Luxemburg hebben een enquête gevoerd naar de veranderde mediaconsumptiegewoonten bij de inwoners van het Groothertogdom, zonder in concurrentie te willen treden met de ILRES-studie die de enige referentie blijft bij onze zuiderburen. Centraal stond de vraag: “Via welke media informeert u zich vooral sinds het begin van de coronacrisis?”

De meest vernoemde informatiebron was online (33%), gevolgd door televisie (27%). De Luxemburgse millenials lijken sterk op de oudere bevolkingsgroepen wat de belangrijkste informatiebronnen betreft: televisie en internet, in dezelfde volgorde. Het verschil zit in een groter belang van de sociale media, de derde vaakst gebruikte informatiebron, voor de radio.

Volgens de enquête worden alle bestudeerde media vaker gebruikt, maar televisie en internet brengen er het best vanaf. IP Luxemburg vermeldt ook nog dat de verschillende RTL-media vooruitgaan en de algemene trends volgen. Wat het internetbereik betreft, bevestigen de CIM-trafficgegevens deze trends. In deze coronatijden vertonen de meeste landen hetzelfde gedrag en zijn de lokale media beduidend aantrekkelijker geworden.

Redactie: MM.