PUB en Auxipress publiceren wekelijkse coronawidget

FacebookTwitterLinkedIn

In deze crisisperiode bundelen PUB en Auxipress hun krachten om elke week een uitzonderlijke widget aan te bieden in verband met het coronavirus. Volgende onderwerpen zullen alvast wekelijks op het programma staan: de evolutie van het coronavirus in de Belgische media, een top 5 van de meest vermelde merken in deze context, de sectoren en persoonlijkheden die het meest genoemd werden tijdens de voorbije week en de gevolgen gelinkt aan de crisis.

Insights week 5 (18/04/2020 – 24/04/2020)

Na een grote daling van het aantal artikelen en vermeldingen van het coronavirus in de Belgische pers vorige week, is er deze week een licht stijgende trend. In totaal verschenen er tussen 18 en 24 april maar liefst 16.159 artikelen in de Belgische pers waarin het coronavirus wordt genoemd. Een stijging van 1,57% ten opzichte van de vorige week. Deze evolutie wordt echter nog steeds in grote mate beïnvloed door Paasmaandag, die de week ervoor tot een aanzienlijke daling had geleid.

Na zijn beslissing om zijn sponsorcontracten in de Jupiler Pro League niet te verlengen, wordt Proximus (377 vermeldingen) het meest genoemde merk in verband met coronavirus voor de week van 18/04 tot 24/04. Amazon wordt in de Belgische pers weer sterk geassocieerd met het coronavirus, net als twee andere Amerikaanse reuzen: Google en Netflix. De universiteit van de KU Leuven haalde ook het Covid-19-nieuws in de pers (366 vermeldingen). Voor het eerst sinds we verslag doen van de media-aandacht voor merken die verband houden met het coronavirus, behoort het Rode Kruis niet tot de 5 meest gemediatiseerde merken. Dit toont het belang en alle inspanningen van de vereniging tijdens deze crisis aan.

Na een korte afwezigheid hervat Donald Trump zijn positie als meest genoemde beroemdheid in verband met het coronavirus in de Belgische pers. Door haar wekelijkse interventies en door haar status van premier blijft Sophie Wilmès ook in de mediaschijnwerpers staan. Ook de voormalige interfederale woordvoerder Emmanuel André werd weer vaak genoemd. Maar, zijn recente terugtrekking als woordvoerder kan en zou hem moeten doen verdwijnen uit het klassement volgende week. Steven Van Gucht en Philippe De Backer maken ook deel uit van deze top 5.

Voor het eerst in 5 weken heeft de horecasector meer media-aandacht gekregen dan de banksector in verband met de crisis. Dit was het gevolg van de door de regering aangekondigde maatregelen met betrekking tot het einde van de quarantaine en de directe gevolgen daarvan voor de horecasector. De distributie blijft echter veruit de sector die het meest te lijden heeft onder de crisis in de media.

Bron: PUB.be.