OPPA brengt de zichtbaarheid van online advertenties in kaart

FacebookTwitterLinkedIn

OPPA analyseerde de ‘viewability’ van reclame op de content sites van verschillende van haar leden. De vereniging geeft ook aan dat ze zich wil engageren voor een gemiddelde zichtbaarheid van 60%, gebaseerd op een duidelijk kader.

 

OPPA vertrok van de standaard MRC en een eerste test in februari 2015 in samenwerking met het mediabureau OMD en de technologiepartners Sizmek (MediaMind) en Active View (Google). Daaruit bleek dat er grote verschillen (tot 40%) tussen de twee tools waren. In januari 2016 lanceerde OPPA een tweede testfase, opnieuw met Sizmek/Active View. De test boog zich over de ‘desktop’ zichtbaarheid van de standaard IAB-formaten op de websites van La DH, La Libre, Le Soir et Le Vif/L’Express aan Franstalige zijde en die van HLN, Het Nieuwsblad en Knack voor het noorden van het land.

 

Naast een gemiddelde zichtbaarheid van 59% geeft OPPA aan dat 93% van de geleverde impressies op die websites meetbaar zijn. De vereniging constateert verder dat formaten bovenaan de pagina door de band genomen een betere zichtbaarheidsscore optekenen. Formaten rechts of skyscrapers scoren beduidend minder goed. Als we de formaten erbij nemen, zien we een gemiddelde zichtbaarheid van 83% voor het ‘leaderbord’ tot 23% voor de ‘XL rectangle’. Tussen die twee uitersten zitten het leaderboard’ (73%), de ‘wide skyscraper’ (69%), de ‘medium rectangle’ (64%), de ‘half page’ (61%) en de ‘skyscraper’ (51%). Meer details vind je hieronder.