Internet ‘Going Mobile’: wat dat voor adverteerders betekent

FacebookTwitterLinkedIn

De CIM Internet bereikstudie maakt het – voortaan op regelmatige basis – mogelijk om de opvolging van het Belgische Web te verzekeren. Zo wordt onder meer de toename van het gebruik van mobiele toestellen bij het surfen aangetoond, zelfs als de toegang grotendeels nog steeds via een vaste of draagbare computer gaat. Tegelijk omvat een studie uit het Verenigd Koninkrijk alle gebruikswijzen van de smartphone. Zij zet de bezetenheid en de supersnelheid in de verf die de mobinauten kenmerken. Of het nu om Britten of – wellicht – Belgen gaat.

 

In het kort:

  • De computer vormt niet langer de enige toegangsweg tot het internet: de CIM-gegevens tonen een toename van de toegang via smartphone of tablet, ook al blijft die ruim in de minderheid.
  • Op het vlak van het raadplegingsvolume is de norm 70 % via pc, 30 % via mobiele toestellen geworden. Die Belgische norm lijkt overeen te komen met wat van internationaal geweten is.
  • Sommige sitecategorieën overtreffen echter die 30 %: die waar de informatie continu en in real time geüpdatet wordt. Hier heb je door dat internauten er vaak naar terugkeren: het zijn meer bepaald url`s die met sport of cultuur en vrije tijd te maken hebben, zonder te spreken over het nieuws.
  • Het gebruik van smartphones, zo leert een vrij vernieuwende Engelse studie, blijkt koortsachtig (dagelijks honderden sessies) en snel te verlopen. Mensen gebruiken hun smartphone om heel wat redenen en slechts 1 minuut op 4 zou aan het bellen gewijd zijn. Facebook via mobile is ook een must.
  • Hier hangen drie gevolgen aan vast: het internet via mobiele toestellen dient van in het begin in de ontwikkeling van boodschappen en sites verwerkt te worden, reclame moet technologisch aangepast zijn en haar inhoud moet inspelen op een supersnel gebruik met blikvangers en slogans die meteen verteerbaar zijn.

 

Alle details van de Newsletter vindt u hieronder