IAB Matrix: de Belgische barometer voor digitale trends

FacebookTwitterLinkedIn

Het Internet Advertising Bureau (www.iab-community.be) dat meer dan 200 leden uit het Belgische media- en reclamelandschap groepeert, koestert de missie om uit te groeien tot de enige referentie in de digitale wereld als het gaat om kwalitatieve, vernieuwende informatie en trends. In 2014 is het IAB begonnen met het opmaken van een stand van zaken betreffende een aantal onderwerpen  die momenteel nog vragen opwekken en dit op een geloofwaardige en objectieve manier.

 

De digitale reclamemarkt ondergaat vandaag zoals geweten permanente en diepgaande wijzigingen: er verschijnen nieuwe technologieën, nieuwe spelers, nieuwe modellen en een nieuwe woordenschat. In amper een jaar tijd zijn tal van nieuwe concepten opgedoken; sommige zullen ingeburgerd geraken, andere zullen een tijdje de nodige buzz creëren en dan weer verdwijnen. Bovendien, en dat is belangrijker, blijft de evolutie van het aandeel van de budgetten voor digitale communicatie vrij ondoorzichtig, aangezien er geen enkele officiële noch constante indicator beschikbaar is in België.

 

In deze optiek besloten de verantwoordelijken van het IAB ( Patrick Steinfort, IAB Voorzitter en Jeremy Muylaert, Project Manager) om een nieuwe meting in het leven te roepen. Die moet periodiek hernieuwd worden om te kunnen volgen wat kan uitgroeien tot een trend: de nieuwe touchpoints (contactpunten tussen merk en consument), marketinginvesteringen en hip jargon dat indruk maak in professionele conversaties.

 

Lichte en minder lichte onderwerpen komen aan bod door de tandem deepblue (www.deepblue-belgium.be), voor het marketingadvies en de interpretatie van de resultaten enerzijds en onderzoeksbureau iVOX anderzijds voor de uitvoering van de enquête zelf. Deze monitoring van wat reilt en zeilt op het vlak van Digital Marketing gebeurt elk semester en verschijnt in een publicatie die niet alleen bestemd is voor IAB-leden maar ook voor de hele reclame-industrie. Om de puntjes op de i te zetten, met die van internet op het voorplan.

 

De details vindt u in het onderstaande PDF-document