CEO Media Ranking 2012: uitstraling & reputatie van Belgische ceo`s in 2012

FacebookTwitterLinkedIn

Didier Bellens (Belgacom) volgt Jean-Luc Dehaene (voormalig Dexia) op als meest besproken topman van het land. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van FINN, het onafhankelijke PR- en marketingcommunicatiebureau, en mediamonitoringbedrijf Auxipress. Bart Verhaeghe (Uplace) neemt de tweede plaats in. Vooral ondernemers bleken goed te scoren in de pers het afgelopen jaar.

 

 

Naar jaarlijkse gewoonte onderzochten FINN en Auxipress de uitstraling en de reputatie van de Belgische CEO’s op basis van het aantal persverschijningen. Zowel artikels als radio- en televisieverschijningen van 30 november 2011 tot 1 december 2012 vormden de basis voor de ranking.

 

De top 5 ziet er als volgt uit:

  1. 1. Didier Bellens (Belgacom) – 448 verschijningen
  2. 2. Bart Verhaeghe (Uplace) – 446 verschijningen
  3. 3. Pierre-Olivier Beckers (Delhaize) – 373 verschijningen
  4. 4. Albert Frère (GBL) – 366 verschijningen
  5. 5. Karel De Boeck (Dexia) – 358 verschijningen

 

2012: het jaar van de entrepreneur

Terwijl Wouter Torfs helemaal wegzakt in de kop van de lijst, bestendigen Frère en Bellens hun positie als sterkhouders van de Belgische economie. Wat vooral in het oog springt, is dat strijdlustige CEO`s en ondernemers het goed doen. ‘Terwijl 2011 het jaar van de bankschandalen bleek, is 2012 het jaar van de entrepreneur`, zegt Kristien Vermoesen, Managing Partner van FINN. ‘De pers smult van ondernemersverhalen. Ik vermoed omdat zij, in tijden van crisis, de belofte in zich houden van groei, vooruitgang en optimisme. Succesverhalen geven de mensen hoop. Ondernemers zoals Sebastien De Halleux (Playfish), Dries Buytaert (Drupal) en Davy Kestens (Twitspark) verkopen dromen, en dat slaat aan.`

 

‘Wie in 2013 hoopt op veel redactionele aandacht zal zich vooral moeten positioneren als ‘entrepreneurial CEO`. CEO`s moeten kunnen aantonen dat een groot bedrijf ook energiek, innovatief en visionair kan zijn`, zegt Vermoesen.

Succesfactoren

Zowel in de Nederlandstalige pers als de Franstalige pers leidt een voorzitter van een voetbalclub de ranking. In Vlaanderen trekt Bart Verhaeghe (Uplace) aan het langste eind terwijl Roland Duchâtelet (Melexis) in Wallonië de kop voert. Langs Vlaamse kant steekt ook Wouter Vandenhaute (De Vijver) zijn neus aan het venster. Axel Van Nijverseel van Auxipress: ‘Sterke ondernemersverhalen doen het goed en een actieve rol spelen in de sportsector helpt blijkbaar ook. Daarnaast moeten we vaststellen dat CEO`s die aan het hoofd staan van een onderneming met een grote impact op de Belgische gezinnen, het goed blijven doen in de ranking: CEO`s van bedrijven als Belgacom, Delhaize en Telenet, blijken moeilijk van de troon te stoten`.