IAB Belgium: positieve balans voor 2015, nieuwe dynamiek in 2016

FacebookTwitterLinkedIn

Na een jaar 2015 vol nieuwe projecten en evenementen, vat het Interactive Advertising Bureau de volgende maanden met hetzelfde enthousiasme aan en hetzelfde doel: de digitale marketing in België bevorderen en de Belgische adverteerders de beste sleutels in handen geven om de markt te begrijpen.

 

Zo was 2015 begonnen met de verkiezing van een nieuwe Beheerraad, welke volgens voorzitter Patrick Steinfort “een nieuwe dynamiek aan de vereniging heeft gegeven”.

 

Een van de sterke momenten van het voorbije jaar was de organisatie van de Digital Day, waarbij één dag lang professionele (workshops) en ludieke (Digital Quizz, showcase van de groep Starflam) activiteiten gecombineerd werden. “Dit evenement heeft 300 personen gelokt, wat bevestigt dat er belangstelling bestaat voor dit formaat waarbij training en amusement in een ontspannen sfeer aangeboden worden”, merkt Patrick Steinfort op.

 

Het voorbije jaar werd ook gekenmerkt door de publicatie van twee nieuwe edities van het Matrix onderzoek. Dat wil de pols nemen van drie belangrijke parameters op de reclamemarkt: de touchpoints (contactpunten tussen een merk en de gebruiker) die het populairst zijn bij de adverteerders, het bedrag van de investeringen in de digitale marketing en de trendy buzzwords bij de professionals uit de sector.

 

Voor 2016 wil het IAB dit groeiritme bestendigen. “Enerzijds zullen wij blijven werken aan de grondslagen van de markt”, legt Patrick Steinfort uit. “De laatste workshops die wij georganiseerd hadden, behandelden alle belangrijke onderwerpen van vandaag: programmatic buying, ad blockers, brand safety, enzovoort. Wij zullen ons bijvoorbeeld inspannen om een antwoord te geven op de vele vragen die de markt zich stelt over programmatic buying. Deze manier om reclame aan te kopen zorgt momenteel voor een hele omwenteling in de digitale wereld, maar ook bij de andere grote audiovisuele media die de laatste jaren allemaal de digitale dimensie binnengestapt zijn. Het is dus logisch dat het IAB de spelers van de reclamemarkt de sleutels aanreikt tot het begrijpen ervan.”

 

In datzelfde perspectief zal het IAB dit jaar het Adex onderzoek terug opstarten, waarbij het niveau geëvalueerd wordt waarop de Belgische adverteerders in digitale media investeren. “De huidige barometers bieden een onvolledig en dus geen perfect beeld van de budgetten die in België uitgetrokken worden voor het digitale”, legt Patrick Steinfort uit. “Deze nieuwe studie wil een meer realistisch beeld geven, in nauwe samenwerking met de Digital Media Association (DMA).”

 

Tegelijkertijd zal een andere sterke, meer toekomstgerichte pijler de Digital Shift behandelen. “De gebruiker migreert naar het digitale en deze overgang gaat steeds sneller”, gaat Patrick Steinfort voort. “Deze wijziging heeft uiteraard gevolgen op de beroepen in de media, marketing en communicatie. Aan ons om deze mutaties te begrijpen om de markt te laten groeien.”

 

Vanuit deze optiek zal het IAB in 2016 een strategie van intensieve samenwerking verderzetten met de belangrijkste vakverenigingen waaruit de markt vandaag bestaat.

 

De agenda van het IAB zal tot slot tal van evenementen bevatten voor de volgende weken: naast een nieuwe versie van de Digital Day zal de vereniging eveneens samenwerken met de Digital Managers Club voor de organisatie op 12 mei van het Digital Banquet dat het grootste networking event wil zijn voor professionals in de digitale marketing in België. Het IAB zal ook zijn bestaande samenwerkingsverbanden nog intensifiëren, onder andere met het STIMA en de BDMA, om gezamenlijke evenementen of acties te organiseren. En last but not least, het jaar zal besloten worden met de traditionele Mixx Awards die de beste digitale campagnes van het voorbije jaar bekronen.

 

“Meer dan ooit is het IAB trouw aan zijn kerntaak: de digitale marketing markt in België stimuleren via een optimale informatie van alle spelers”, besluit Patrick Steinfort. “Deze doelstelling wordt bereikt dankzij de steun van onze leden en onze vijf structurele sponsors voor 2016: Mediahuis, Space, Skynet, Digitas LBi en Combell.”