Het Vlaams regeerakkoord geeft richtlijnen voor “moderne, slanke en slagkrachtige” VRT

FacebookTwitterLinkedIn

De Vlaamse regering wil verder inzetten op “een kwaliteitsvolle openbare omroep in een sterke Vlaamse mediasector“. In het regeerakkoord staat in het hoofdstuk media dat de VRT verder moet evolueren naar “een moderne, slanke en slagkrachtige mediaorganisatie die een kwaliteitsvol aanbod brengt“. Volgens het regeerakkoord moet de VRT zich “terughoudend opstellen op de advertentiemarkt” en wordt het mediabedrijf verzocht mee te stappen in het project van de Vlaamse Netflix. De VRT dient er ook op toe te zien dat er meer aandacht is voor damescompetities en dat het niet deelneemt aan opbieding “voor populaire schermgezichten”.

De klassieke opdrachten van de openbare omroep keren terug in dit regeerakkoord: “De opdracht inzake nieuws, informatie, educatie en een brede waaier aan cultuur en sport is prioritair voor de openbare omroep“. De nieuwe regering voegt eraan toe dat ook kwaliteitsvolle ontspanning zijn plaats heeft bij de VRT.

Opvallend is hierbij de volgende passage: “De nieuwswebsite van de VRT onderscheidt zich van de websites van de private nieuwsmedia en focust enkel op het audiovisueel aanbod. Geschreven tekst dient enkel ter ondersteuning van het audiovisuele (korte informatieve verslaggeving en geen longreads).”

Reclame bij de VRT-media

In het regeerakkoord staat ook een luik over de reclamemarkt. “De openbare omroep moet zich nog meer dan voorheen terughoudend opstellen op de advertentiemarkt. De Vlaamse regering maakt daarbij werk van aangepaste reclameplafonds, waarbij rekening gehouden wordt met de financiële stromen die de Var binnenhaalt en hoe deze terugvloeien naar de openbare omroep en/of de bredere Vlaamse mediasector. Deze afspraken moeten strikt worden gerespecteerd.

De Vlaamse Netflix

Verder maakt de nieuwe regering ook een opening voor de Vlaamse Netflix. “In de Vlaamse mediasector wordt gewerkt aan een betalend niet-lineair aanbod met focus op Vlaamse content. Aangezien de VRT de grootste catalogus heeft inzake Vlaamse kwaliteitsvolle fictieproducties vragen we aan de VRT om vanuit een rendabel businessplan in dit project mee te stappen”, luidt het in het regeerakkoord.

DPG Media blijft vasthouden aan het oprichten van zo’n Vlaamse Netflix, hoewel de andere grote mediaspelers in Vlaanderen dat niet zien zitten. Vooral John Porter, CEO van Telenet (eigenaar van de commerciële zenders VIER, VIJF en ZES), is geen voorstander van de Vlaamse Netflix.

Er wordt een maximale inspanning gedaan om alle landelijke mediaspelers te betrekken bij dit project.” (Regeerakkoord Vlaamse regering)

Sportverslaggeving en opbieding

De nieuwe regering heeft ook aandacht voor de sportverslaggeving op de openbare omroep. “De VRT moet vanuit haar werking marktversterkend zijn voor de hele Vlaamse mediasector en neemt niet deel aan een prijsverhogend opbod met free-to-air private omroepen voor de uitzendrechten van (inter-)nationale sportevenementen“, luidt het in het regeerakkoord. “Het blijft een belangrijke taak van de openbare omroep om een verscheiden aanbod te brengen en onderscheidend te zijn met programma’s die niet door de private omroepen gebracht worden.” De Vlaamse regering moedigt de openbare omroep ook aan om inzake sportverslaggeving meer aandacht te hebben voor damescompetities.

De Rode Duivels staan niet expliciet vermeld in het regeerakkoord. Momenteel heeft DPG Media de uitzendrechten voor de wedstrijden van de Rode Duivels op zak, en dat tot en met juni 2020. Het gaat om de kwalificatiewedstrijden voor het Europees Kampioenschap van 2020 en de Europese kwalificatiewedstrijden voor het Wereldkampioenschap van 2022 in Qatar.

Voorts benadrukt de regering van Jan Jambon dat “het opbieden voor populaire schermgezichten geen taak is voor de VRT“.

Bron: Belga.