Het najaar van IP Belgium

FacebookTwitterLinkedIn

Tijdens de ‘Heart Vibes’, het najaarsevent van IP Belgium in Silo Brussels, gaf Algemeen Directeur Denis Masquelier meer info over de regie die 35 merken bij 19 uitgevers vertegenwoordigt.

Zowel de komst van TF1 in hun portefeuille als nieuws over hun radiomerken en digitale producten kwamen aan bod.

De samenhang van een volledig tv-aanbod

Als IP Belgium al blij mocht zijn met de goede resultaten van de drie RTL-zenders (stijgende cijfers in de eerste jaarhelft ten opzichte van 2018), dan viel de succesvolle lancering van RTL Play nog meer op. Ook al bestaat dat medium nog maar een jaar, toch telt het al 600.000 abonnees en worden er meer dan 1.100.000 programma’s bekeken per maand met een gemiddelde kijkduur van 27 minuten.

Wat deze zomer echter de grote blikvanger was in de audiovisuele wereld, was de komst van tv-zender TF1 en het platform MyTF1.fr naar IP. Denis Masquelier is van mening dat het DNA en de cultuur van deze brede, populaire Franse zender goed aansluit bij RTL. Dat stelt de regie volgens hem in staat om de samenhang van het aanbod op te drijven.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt, is het doel van deze toenadering om met alle media meer tegengewicht te bieden aan de GAFA’s en de toegang tot onze media te vereenvoudigen. Dat staat helemaal los van de onderlinge concurrentie tussen publieke en private zenders”, zo meent Denis Masquelier.

Rekening houdend met de macht van de GAFA’s is het de ambitie van IP om de rol te behouden die audiovisuele massamedia spelen bij het creëren van sterke merken. “We bevinden ons in een stroom van berichten gericht aan de juiste persoon op het juiste moment. Hoe kan men zich nog anders onderscheiden dan via de waarde en de kracht van zijn merken. Dankzij de technologische en digitale ontwikkeling laat het medium tv een individualisering van de contacten toe, en het kan op die manier een individuen-massamedium worden dat het beste van beide werelden samenbrengt.

De overeenkomst tussen TF1 en IP is enkel van commerciële aard. RTL en TF1 blijven dus elkaars concurrenten, net zoals dat het geval is met bijvoorbeeld Nostalgie en Bel RTL of Radio Contact.

Radiofrequentieplan

Wat betreft het radiolandschap onthouden we vooral dat het ganse radiopakket van IP opnieuw op veel nationale en regionale frequenties kan rekenen. Op DAB+ is er zelfs een nieuwe radiozender in aantocht binnen de Nostalgie-groep, eentje voor senioren onder de naam Nostalgie +.

In totaal luisteren wekelijks meer dan 3,5 miljoen mensen naar de radiostations in regie bij IP.

Van digitaal tot influencer marketing

IP mag aan de digitale kant een nieuwe partner welkom heten met het Franse bedrijf Viously en diens grote video-inventaris. Tel daarbij Rossel, Deezer, Adwave en alle andere partners, en dan bedraagt het complete plaatje niet minder dan 21 miljoen instream-video’s per maand en 55 miljoen gegenereerde outstreams over alle platformen heen. Via premiumoffers die brand safety en viewability verzekeren, wil IP hun adverteerders makkelijker toegang verlenen tot dat inventaris, hetzij in de vorm van een deal, hetzij in programmatic.

Dan is er ook nog de digitale audiowereld. Daar is IP op alle vlakken aanwezig, gaande van smart speakers, over podcasts, tot een dikke 30 webradio-partners.

Tot slot nog influencer marketing. Daarin slaagt het Belgische bedrijf Stellar erin om steeds meer adverteerders aan te trekken. Met hen heeft IP een strategische commerciële overeenkomst waarmee het de ‘people’ van Stellar kan bijstaan in hun inzet op de sociale netwerken. Daardoor kan IP die dienst toevoegen aan zijn eigen aanbod om zo globale en transversale acties te kunnen aanbieden.

Na deze uiteenzetting gaf Denis Masquelier het woord aan de verschillende vertegenwoordigers van de mediamerken die samen het aanbod van IP vormen.