Het CIM publiceert een buitengewone editie 2020 van de pers- en cinemabereiksstudie

FacebookTwitterLinkedIn

Het kan moeilijk anders in Covid-19 tijden: de persstudie is een beetje uit haar gewone doen. Het face-to-face veldwerk van IPSOS werd half maart voortijdig afgebroken tot eind mei. In de hele lockdownperiode zijn er slechts 401 online interviews afgenomen. Om toch dichtbij de gebruikelijke 10.000 interviews te geraken, werden interviews uit het vorige veldwerk geïntegreerd. Dat betekent natuurlijk dat de pers currency (papier + digitale versie) eigenlijk een pre-Covid meting is.

Het coronageweld dreigt daarmee een schaduw te werpen over de grootste innovatie van de persstudie sinds jaren. De publicatie van site- en appresultaten is niet langer gebaseerd op wat de mensen tijdens het interview verklaren. Vanaf dit jaar worden de CIM Pers currency en de CIM Internet currency gefusioneerd: het bereik en het profiel van perssites en pers-apps in deze editie werden rechtstreeks overgenomen uit de CIM Internet studie. Omdat de nieuwste Gemius methodologie pas in maart gepubliceerd werd, zijn de site- en appresultaten gebaseerd op de periode maart tot en met mei, overwegend midden in de lockdownperiode.

Dit betekent dat de Total Brand resultaten voor het eerst gebaseerd werden op hybride data: verklaarde data voor papier en digitale versies, geobserveerd surfgedrag voor sites en apps, maar jammer genoeg ook in termen van pre-Covid en Covid-periodes. Deze publicatie geeft dus geen precies beeld van de impact van Covid-19 op de pers, wel van de impact van Covid-19 op de perssites en -apps.

Meer informatie over de methodologie vindt u hier.

De nieuwe Brand Reports kan u hier raadplegen en worden binnenkort ook in MediaSpecs geïntegreerd.