GRP mediasessie: over Duivelse media en adverteerders (verslag van Max Brouns)

FacebookTwitterLinkedIn

Op donderdag 5 juni organiseerde de GRP haar laaste sessie voor de zomerperiode. Het thema? ‘Devils, media & advertisers`.

 

Nu de hele planeet omgetoverd lijkt te worden tot één reuzevoetbal en onze Rode Duivels het zo goed doen, was de GRP zichzelf verplicht op de duivelsgekte in te pikken, meer bepaald op de impact van de Wereldbeker en alles wat er rond draait, op media en adverteerders en hun inspanningen ter zake.

 

De eerste spreker was Frederik Cuyvers, account manager bij het communicatiebureau van de nationale elf, Boondoggle. Met ‘Making the Brand` gunde Cuyvers het publiek een kijkje achter de schermen van het merk Rode Duivels. Sinds twee jaar wordt noest aan de invulling en de uitstraling van de Rode Duivels gewerkt. De campagnes rond de Duiveluitdagingen hebben dan ook flink wat diepgaande veranderingen teweeg gebracht die ook voor de stakeholders uitzonderlijk vruchtbaar gebleken zijn.

 

In ‘WorldCup@Brazil` ging Sandrine Penninckx, marketing director bij RMB, dieper in op hoe RMB, samen met RTBF (dat een ware oorlogsmachine met dito arsenaal klaargestoomd heeft), alle onderzoeksregisters opentrekt. Niet alleen om van de Wereldbeker een klinkend radio-, tv- en websucces te maken, maar ook algemener om na te gaan hoe zulke evenementen door de media gecovered en gemeten worden. En om, binnen het huidige medialandschap met al zijn bijzonderheden, een stevige onderzoeksbasis te leggen voor verdere successen.  

 

Guy Fransen, hoofdredacteur Sport bij Mediahuis, zette daarop zijn krantenbril op om dieper in te gaan op ‘Het DNA van de sportredactie anno 2014`. Sportwereld, de bekende sportbijlage van Het Nieuwsblad, wordt een multimediaverhaal op vier platformen voor vier kranten, dat resoluut uitgaat van een moderne kijk op het krantenwezen. Sportwereld wordt gedragen door een papieren krant, een site, een tabletversie en een magazine. De nieuwe filosofie en aanpak maken dat de redactie voortaan zorgvuldig plant en voorbereidt (specials, gidsen, enz.) en naar structurele partnerships streeft met de adverteerders om zichtbaarheid en content uit te wisselen.

 

De sessie werd afgesloten met een kijk op wat de nummer één van de sportpers in het Zuiden, DH Les Sports, allemaal voor de voetbalfan in petto heeft. Ralph Vankrinkelveldt (hoofdredacteur van DH, DH.be en DH Radio) verwoordde het in zijn presentatie zo: “1 merk, 4 media en 30 journalisten ten dienste van het grootste evenement ter wereld!”. Het merk DH mobiliseert immers al haar platformen (krant, magazine, website, mobiele app, radio en field marketing) om ervoor te zorgen dat haar adepten de Wereldbeker live kunnen beleven. Het immense aanbod zit boordevol frisse ideeën, zoals het Café du Mondial, de profeterende papegaai Diabolito, exclusieve koopwaar op Diablesupporter.be of een blog die door de levensgezellin van Steven Defour verzorgd wordt.

 

Waar is dat feestje? HIER is dat feestje!

 

Verslag van Max Brouns.


Dit was de laatste GRP mediasessie voor de zomer. Meer info over alle GRP-activiteiten op www.grp.be.