
DPG Media heeft de omzet in 2024 met 2,5 procent zien stijgen tot 1,73 miljard euro. Daarentegen moest de Belgische mediagroep, die twee derde van haar inkomsten in Nederland haalt, zelf ook dieper in de buidel tasten. Dat blijkt donderdag uit het jaarverslag.
Zo stegen de loonkosten met 5,7 procent en de kosten om kranten en magazines te verdelen met 13 procent. DPG Media wijst ook op hogere kosten voor digitale ontwikkeling. Dat alles deed de omzetstijging meer dan teniet: de brutobedrijfswinst (ebitda) zakte met 1 procent tot 348 miljoen euro, de nettowinst met 3,6 procent tot 185 miljoen euro.
Het gros van de omzet van DPG Media komt van de lezers van de verschillende kranten en magazines: 814 miljoen euro. In België gaat het onder andere om de titels Het Laatste Nieuws, De Morgen, Le Soir, Dag Allemaal en Humo.
Volgens DPG Media groeiden het totale digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia met 1 procent, terwijl het aantal digitale abonnees met 12 procent toenam. De tijdschriften houden zich dan weer “tegen de trend in elk jaar weer goed staande”, zegt de groep.
Daarnaast bracht de verkoop van reclameruimte vorig jaar 566 miljoen euro in het laatje, waarvan 192 miljoen euro digitale advertentieomzet. Bij de radiozenders (onder andere Qmusic en Joe) stegen de reclame-inkomsten met 15 procent, vooral onder impuls van een gestegen marktaandeel in Nederland.
De omzet uit video- en televisieactiviteiten (onder andere VTM, RTL-TVI en Streamz) ging met 1 procent omhoog, mede ondersteund door de een abonneegroei van 8 procent bij de streamingplatformen van de groep. Digitale marktplaatsen en vergelijkingssites brachten met 145 miljoen euro dan weer 8 procent meer op. DPG Media spreekt daarbij ook van groei in bereik en gebruik.
In de jaarcijfers van DPG Media zijn de resultaten van de Deense activiteiten Berlingske Media niet opgenomen. Die deed de groep eind november van de hand. Door de opbrengst van die verkoop zegt DPG Media nu “nagenoeg schuldenvrij” te zijn.
De komende drie jaar is het mediabedrijf volgens CEO Erik Roddenhof van plan om meer dan 400 miljoen euro te investeren in digitale ontwikkeling. “Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren”, zegt hij. “We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dat uitbreiden met nieuwe videoadvertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen.”
Bron: Belga.