DPG Media blijft aandringen op Vlaamse Netflix

FacebookTwitterLinkedIn

Een jaar is gepasseerd sinds DPG Media zijn oproep lanceerde om samen met VRT en SBS de krachten te bundelen en een “Vlaamse Netflix” op poten te zetten. Aanvankelijk leken de concurrenten daar open voor te staan, maar de situatie lijkt op dit moment muurvast te zitten. Toch blijft DPG Media volharden.

“We hebben er nog altijd veel goesting in”, zegt Ricus Jansegers, Directeur TV bij DPG Media. Hij meent dat een lokaal zenderoverschrijdend en betalend streamingplatform noodzakelijk is om fictie van eigen bodem te kunnen blijven maken. “We moeten allemaal op zoek naar de juiste modellen. Het zou belachelijk zijn mochten we in Vlaanderen geen fictie meer kunnen maken. Maar de manier waarop we het nu doen, is onhoudbaar. Met enkel lineaire tv kunnen we maar een fractie van de kosten terugverdienen.”

Met VTM GO heeft DPG Media vier maanden geleden al een gratis streamingplatform gelanceerd dat met niet-doorspoelbare gepersonaliseerde advertenties werkt. Dat is volgens Jansegers nu al een succes, maar het moet geflankeerd worden door nog een platform naar het model van Netflix. “De Vlaamse Netflix past zeker nog in het plaatje. Liefst met iedereen, maar desnoods alleen”, luidt het.

Volgens Jansegers vrezen productiehuizen terecht dat de bestellingen voor fictie zullen stilvallen als er niet snel iets verandert. “Dan gaan we terug naar de tijd dat enkel de VRT fictie maakte. De financiering is echt een probleem, want fictie is alleen maar duurder geworden de laatste jaren.”

UPDATE: Intussen heeft SBS Belgium, bij monde van programmadirectrice Annick Bongers, kort gereageerd. Zij wil wel luisteren en praten, maar verwijst ook naar hun eigenaar Telenet. “We mogen niet vergeten dat er al een speler op de markt is die al jaren een betaalplatform heeft: Telenet. Het is misschien logischer dat DPG Media zich daar bij aansluit. Als VTM geld moet gaan vragen voor enkel hun eigen reeksen, wordt het moeilijk. Telenet heeft met Play al een hele waaier van internationale content.”