Devos Lemmens grote winnaar op de tweede editie van de Soniq Awards

FacebookTwitterLinkedIn

Op 25 februari organiseerde VIA, in samenwerking met Boris Agency en Mediamixer, het online event ‘Soniq – The Audio Celebration’. Tijdens deze online radio-uitzending, met hosts Ella Leyers en Marie-France Vodikulwakidi, werden ook de winnaars van de Soniq Awards bekendgemaakt.

In de categorie ‘Best Use of Radio’ waren de 5 genomineerden Aldi, Devos Lemmens, EG, Smartphoto en Torfs. De jury ging op zoek naar succescases die radio hebben gebruikt als hoeksteen, of ten minste als essentieel onderdeel, van de communicatiestrategie van een adverteerder. EG en Smartphoto sleepten beiden een Bronze Award in de wacht, de Gold Award was weggelegd voor Devos Lemmens, ingediend door creatief agentschap LDV United.

MIVB/STIB, met de campagne ‘Voices of Brussels’ ingediend door het creatieve reclamebureau mortierbrigade, ging aan de haal met de Award in de categorie ‘Audio Innovation’. Zij werden bekroond voor hun vernieuwing op het vlak van het gebruik van nieuwe dragers en creatief audiogebruik in het brede domein van audio. Ze haalden het voor Pro League (ingediend door productiehuis Sonhouse) en Studio Sonart (ingediend door productiehuis Studio Sonart).

De award voor ‘Sonic Branding’ legde de focus op het gebruik van geluid om een merk te definiëren of om de kernwaarden van het merk te communiceren. De laureaat in deze categorie was opnieuw Devos Lemmens. Ze haalden het voor ENGIE (creatief bureau TBWA) en Lidl (creatief bureau BBDO). De radioreclames van Devos Lemmens, sinds 2000 met de stemmen van Ben Segers en Greg Timmermans, en de slagzinnen ‘Seg Devos, Ja Lemmens’, ‘Aan Tafel’ en ‘Dat is ‘m’ zijn goed ingeburgerd in de maatschappij.

Dorien Loridan, Marketing Manager van Devos Lemmens: “Wij zijn enorm trots om deze awards in ontvangst te mogen nemen. Het merk Devos Lemmens bestaat ondertussen 135 jaar. 20 jaar geleden ontstond het concept met de personages Devos en Lemmens maar dat is sindsdien enorm geëvolueerd en gefinetuned. Radio is voor ons een goed medium omdat we een heel sterke auditieve branding hebben door het merk vooraan de reclamespots te plaatsen. Op die manier staan we heel dicht bij de consument en onze humor is fijn om naar te luisteren en zorgt voor een hoge likeability. Mensen kunnen zelf een beeld geven aan de personages en dat lijkt te werken. In samenwerking met LDV United maken we ook al enkele jaren kerstspecials, afgelopen kerstperiode hadden we ook een samenwerking met Joe en NRJ. Zo waren Devos en Lemmens, naast het klassieke reclameblok ook te horen tussen de kerstliedjes, als ‘gastpresentatoren’ op de radiozenders.”

De jury stond onder leiding van juryvoorzitter Paul Wauters (auteur, creatief directeur). De 7 andere juryleden waren: Kim Beyns (Ngroup), Coppelia de Crane d’Heysselaer (Happiness), Thierry Mars (Egta), Zaki Lahbib (UBA), Christine Jean (AG Insurance), Hakim Zemni (Insites France) en Raf Debraekeleer (Radio Air Force).

Het volledige online event kan u ook herbekijken op de website van VIA.