Waar de coronacrisis enerzijds een aanzienlijke impact had op de advertentieomzet, zette Mediahuis anderzijds sterke resultaten neer op het vlak van lezersinkomsten.
De nieuwssites Nieuwsblad.be, Standaard.be, GVA.be en HBVL.be registreerden ongekend hoge bezoekersaantallen, het aantal digitale abonnees groeide fel en podcasts werden een vaste waarde binnen het journalistieke aanbod. Aan het einde van het jaar bedroeg het totaal aantal abonnees van de groep 1,7 miljoen.
Mediahuis behaalde in 2020 een geconsolideerde omzet van € 990,5 miljoen euro, een REBITDA van € 171,5 miljoen euro en een operationeel resultaat van € 121,9 miljoen euro. Het netto resultaat van de groep bedroeg € 58,6 miljoen euro.
Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “De stappen die Mediahuis de voorbije jaren zette op het vlak van digitale transformatie maakten dat we als groep sterk stonden toen de crisis toesloeg. De veerkracht en wendbaarheid van onze organisatie werd danig op de proef gesteld, maar we doorstonden de test met glans. Onze nieuwsmerken bleven sterke journalistiek brengen en bereikten meer mensen dan ooit tevoren. Bezoekcijfers van nieuwssites en -apps gingen door het dak en ook het aantal luisteraars van onze podcasts groeide exponentieel. Een sterke digitale groei die leidde tot een ongekende toename in het aantal abonnees. Maar ook als organisatie maakten we het afgelopen jaar een versnelde digitale transitie door. Mediahuis wist de omschakeling te maken van een printbedrijf met digitale expertise naar een digitaal bedrijf dat ook bijzonder sterke printmedia maakt. Dat maakt van 2020 een kanteljaar in de digitale transformatie van onze groep, waarmee we een sterke basis hebben gelegd voor verdere groei.”