Op 24 februari organiseerde Soniq, in samenwerking met VIA en Studio Sonart, het online event: de Soniq Breakfast Show, gepresenteerd door Tom De Cock en Emilie Harnie. Tijdens deze radioshow werden de winnaars bekendgemaakt van de Soniq Awards.
Best Use of Radio
De eerste categorie was die van Best Use of Radio, de kracht van radio op z’n best. De genomineerden hiervoor waren: Lucy Agency met ‘De Vlog van Fée’ voor Ketnet, Done by Friday met ZIP en Emakina met Walibi. De award werd uiteindelijk in de wacht gesleept door Lucy Agency. “De finalisten hebben de kracht van suggestie goed gebruikt, op heel verschillende manieren. De Vlog van Fée sprong eruit door de stilte die ze gebruikten”, vertelde Paul Wauters van de jury.
Dit jaar werd er een speciale award in het leven geroepen door de jury: de Creative Consistency Award. Deze prijs ging naar Devos Lemmens en zijn creatief agentschap LDV United.
“De jury had wat hartzeer om ze te zien vertrekken zonder een award. Devos Lemmens blijft verbazen. Het blijft leuk en consistent. Daarom wilden we hen deze speciale award niet onthouden”, lichtte Paul Wauters toe.
Devos Lemmens was vorig jaar al winnaar van twee categorieën, waaronder Best Use of Radio.
Best Innovation in Audio
De tweede award was voor de categorie Innovation in Audio en ging na hoe vernieuwend de kandidaten zijn omgesprongen met geluid. Hierbij waren de genomineerden: Opel Mokka-e (LDV United), Wetenschapje (Geluidshuis) en The playlist song (Mortierbrigade). Uiteindelijk ging Het Geluidshuis aan de haal met deze award. Zij creërden ‘Wetenschapje’, een educatieve podcast over wetenschap, specifiek toegespitst op kinderen.
Best Branded Audio Content
In de nieuwe categorie Best Branded Audio Content waren het Flair Happy Ending (Raygun), Dela (Dela) en opnieuw Wetenschapje (Geluidshuis) die streden om de eer. Volgens jurylid Paul Wauters was het een nek-aan-nekrace tussen Flair en Dela, waarbij Dela met ‘Hemelse Helden’ de winnaar bleek te zijn.
Soniq Branding
De laatste award werd uitgereikt door Wout Dockx, Secretaris Generaal van VIA. Het gaat om de categorie Soniq Branding. Daarbij ligt de focus op het gebruik van geluid om een merk te definiëren. “Er zijn verschillende manieren om een merk auditief te ondersteunen: een logo, stemmen, gebruik van muziek, of zelfs een volledig gezongen baseline. In radio kan dat allemaal gecombineerd worden. En daarmee kan je een heel sterke branding realiseren”, aldus Wout Dockx.
De winnaar in deze categorie was dit jaar Lidl. Ze haalden het van Luminus en Sunweb.
CIM Audio Time
Ook nieuw dit jaar was de studie CIM Audio Time, gepresenteerd door Michaël Debels, Research Director bij het CIM. Het doel van deze studie was om het volledige audiolandschap in kaart te brengen. Niet alleen radio, maar ook podcasts, streaming en eigen muziek kwamen aan bod.
Deze studie werd vroeger door verschillende regies apart uitgevoerd, met verschillende methodologieën en gebruik tot gevolg. Binnen VIA is er de consensus gegroeid dat het beter is om dit binnen het CIM uit te voeren en er gezamenlijk de schouders onder te zetten.
Enkele resultaten:
- 296 minuten wordt er dagelijks naar audio geluisterd. Dat is 5 uur per dag, waarvan 3 uur naar de radio.
- 35 procent van het luisteren naar live radio gebeurt via andere platformen dan de radio zelf. Denk aan telefoon, televisie of computer.
- Radio wordt vooral overdag geluisterd, andere zaken zoals podcasts en streaming gebeurt voornamelijk in de avond.
- Spotify blijft de grote leider onder de streamingdiensten, met 71,6 procent.
De studie zal elk jaar worden herhaald. Bekijk de rest van de resultaten in de presentatie van CIM.
Het volledige online event kan u ook herbekijken op de website van VIA.