De Grote 5 hebben de Vlaamse mediamarkt in handen

FacebookTwitterLinkedIn

De VRM heeft naar jaarlijkse gewoonte zijn rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen’ gepubliceerd. Hieruit blijkt dat 80 tot 100% van de markt in handen is van vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en De Vijver Media. De voorbije jaren hebben deze mediagroepen door consolidatie sterke posities ingenomen, die ze nu proberen te valoriseren.

Ook in 2018 stelde de VRM vast dat vijf grote groepen bijna de volledige markt in handen hebben. “In 2019 is dat opnieuw het geval”, legt Francis Soulliaert van de VRM uit. “De machines beginnen nu op volle toeren te draaien, net zoals de crossmedialiteit. Media-inhoud wordt volop gedeeld over de verschillende merken en binnen de eigen groep. Volgens de VRM komt dit vooral tot uiting bij DPG Media, waar alle redacties zijn samengebracht in News City. Opvallend daarbij is dat de VTM Nieuws-website is verdwenen. Alle audiovisuele nieuwscontent komt zo terecht op de sterkere HLN-website.”

Vroeger stelde de VRM een sterke tendens vast tot samenwerking over de verschillende groepen heen, maar dat is niet langer het geval. “Groepen gaan elk hun eigen weg. Er is enkel nog samenwerking wanneer de buitenlandse bedreiging te groot lijkt. Zo kwam er een gemeenschappelijke radio-app voor de openbare en commerciële zenders. Op die manier hoopt men sterker te staan in de digitale radiodistributiemarkt.”

Bij de radio stelt de VRM vast dat digitaal luisteren in de lift zit, voornamelijk dankzij de groei van DAB+. De beschikbare plaatsen voor DAB+-zenders werden echter snel ingevuld, voornamelijk door de grote mediagroepen. Verder werden er vier netwerkradio’s toegewezen. Het is volgens de regulator nog te vroeg om de impact hiervan op de concentratie in de radiomarkt in te schatten.

Wat televisie betreft zijn de voornaamste wijzigingen de volledige overname van De Vijver Media (SBS Belgium) door Telenet en de volledige integratie van Medialaan in De Persgroep (DPG Media).

De titels op de Vlaamse krantenmarkt blijven volgens de VRM al jaren dezelfde. De kwaliteitskranten (De Tijd, De Standaard en De Morgen) verkopen volgens de VRM meer kranten dan vijf jaar geleden. “Dat komt volledig dankzij de digitale verkoop. De populaire en regionale kranten slagen daar niet in. Zij bereiken wel zeer veel mensen via hun website”, stelt de VRM vast.

Het volledige rapport kan u raadplegen in onze Insights-rubriek.