De genomineerden voor de AMMA Media Sales House of the Year zijn bekend en UMA kondigt een uitgebreid mediarapport aan

FacebookTwitterLinkedIn

Afgelopen donderdag nodigde de UMA Commissie Expertise een dertigtal trading- en media-experten van de mediabureaus uit om deel te nemen aan een taskforce onder leiding van Bernard Cools, Chief Intelligence Officer bij Space. UMA maakte daarbij de lijst van 10 genomineerden bekend voor de AMMA Media Saleshouse Of The Year. In de twee subcategorieën werden 5 Big Players en 5 Dedicated Players geselecteerd.

Het kondigde daarnaast de intentie aan om midden maart een rapport te publiceren over alle segmenten van de mediamarkt.

Een jaarlijks UMA-rapport

De deelnemers aan de taskforce bespraken evoluties in 2019 binnen de verschillende marktsegmenten en evalueerden de nationale regies en hun opmerkelijke initiatieven tijdens 2019. De 10 leden van de UMA deden dat op basis van 20 criteria binnen de verschillende mediasegmenten tv, radio, publishing, digital, OOH en een kleine categorie “andere mediumtypes”.

Met deze uiterst waardevolle input zullen we een rapport samenstellen dat we aan de UMA-leden ter beschikking stellen”, aldus Cools. “Het moet hen in staat stellen om een breder zicht te krijgen op de markt van de commerciële partners en hun ervaringen met regies te benchmarken met die van andere bureaus. Maar uiteraard is deze informatie ook zeer waardevol voor de regies zelf. Ze komen zo te weten hoe hun belangrijkste contactpersonen hen ervaren.

Het rapport zal opgesplitst worden per mediumtype en zal midden maart beschikbaar zijn. De ambitie van de UMA is om dit project jaarlijks te voeren zodat een benchmark kan opgesteld worden en evoluties merkbaar zullen zijn.

AMMA Media Saleshouse of the Year: Big Players en Dedicated Players

UMA maakte eveneens de 10 genomineerden bekend voor de AMMA Media Saleshouse of the Year. “Big Players worden gedefinieerd als een van de twee marktleiders binnen een groot mediasegment, of behorend tot de groep van grote multimedia-verkoopstructuren”, legt Cools uit. “Alle andere actoren komen in de categorie Dedicated terecht, ook al is dat etiket niet altijd passend. We zullen in de toekomst ongetwijfeld hier en daar moeten bijsturen.

De genomineerden voor de Big Players zijn (in willekeurige volgorde):

  • Rossel Advertising,
  • Teads,
  • RMB,
  • SBS Advertising
  • en JCDecaux.

Voor de Dedicated Players werden geselecteerd:

  • Proximus Advertising Solutions,
  • Brightfish,
  • Metro Media,
  • LijnCom
  • en S4M.

De punten die de UMA taskforce toekende aan de genomineerden tellen mee voor 60% in de toewijzing van de AMMA.

De genomineerden worden verzocht een dossier in te dienen, waarover de AMMA jury zich zal buigen. Zij zullen tijdens de juryzitting op 3 april de overige 40% van de punten verdelen over de genomineerden. De winnaars van de Gold, Silver en Bronze awards per categorie worden bekendgemaakt tijdens de AMMA Award Ceremony op 14 mei.