De drie genomineerde teams van de YMCE Data Driven competitie zijn bekend – op 7 november kennen we de winnaars

FacebookTwitterLinkedIn

Op 24 oktober vond in de kantoren van Ads & Data de editie Data Driven van de YMCE-competitie plaats. 12 ‘high potential professionals’ uit 8 verschillende bureaus presenteerden de vrucht van hun arbeid voor de jury.

De YMCE Data Driven 2023 voor jonge ‘high potentials’, georganiseerd door UMA met de steun van partners Ads & Data, bpost, RMB en Roularta Media Group, verliep zoals gebruikelijk over een volle dag. De adverteerder die de opdracht kwam geven, waarvan de identiteit tot dan toe strikt geheim werd gehouden, was dit keer Tom Uytterhoeven, Digital Media Manager van Brussels Airlines.

 

Hij focuste zijn briefing op de always-on campagne die Brussels Airlines het hele jaar door voert op digitale kanalen. De opdracht bestond erin om een data-gedreven strategie uit te werken om de clickthrough-ratio’s op de ads te verhogen, evenals de ‘booking rate’, de ‘net revenue’ (de omzet voor Brussels Airlines min de luchthaventaksen) en de ROAS. “Ik vond het belangrijk een zeer concrete briefing voor te leggen”, klinkt het bij Tom Uytterhoeven. “Deze opdracht was in mijn ogen zeer ‘challenging’, juist omdat dit soort campagnes zeer stereotiep vastgeroest kunnen zijn met gebruik van zeer klassieke kanalen. Ik was benieuwd naar wat de inzet van data uit verschillende bronnen kon opleveren.

De briefing werd aandachtig aanhoord door de 12 ‘high potentials’ uit 8 verschillende bureaus die aan de YMCE Data Driven deelnamen:

Voor het eerst in het bestaan van de YMCE competities, hebben de jonge participanten enkele weken geleden een YMCE ‘Practices Session’ kunnen bijwonen, om zo meer inzichten te verkrijgen in het theoretische kader rond data, aangevuld met oefeningen waarbij aan de hand van concrete briefings de verschillende beschikbare databronnen en tools werden overlopen, met de nadruk op lokale spelers.

Onmiddellijk na de briefing werden de deelnemers in zes teams van twee opgedeeld en ondergebracht in de verschillende individuele werkruimtes die verspreid lagen over de verdieping van de regie. De teams beschikten zo’n vijf uur om een presentatie klaar te stomen van een datagedreven strategie die een antwoord vormde op de complexe problematiek van de briefing.

De YMCE-jury, voorgezeten door Tom Uytterhoeven, bestond uit vertegenwoordigers van de YMCEpartners en door UMA uitgenodigde deskundigen, onder wie sommigen de afgelopen jaren aan deze wedstrijd hebben deelgenomen.

De jury nomineerde na beraadslaging uiteindelijk volgende 3 teams:

  • Agnès de Briey (Mindshare) en Marie Demoulin (Space)
  • Eliott Pousset (Semetis) en Célia Brohée (Space)
  • Selin Ozcelikel (Mindshare) en Marie Bourdeau (Publicis Groupe).

Het winnende team zal op 7 november de YMCE award ontvangen uit handen van Ads & Data en bpost op het podium van MMTech in club TheMerode.

Deze editie van de YMCE Data Driven is opnieuw een belangrijke stap voor onze industrie”, besluit Hugues Rey (CEO Havas en voorzitter UMA). “Stap voor stap zorgen we voor een professionalisering van onze sector in het algemeen en onze jonge talenten in het bijzonder. Ik wil daarbij ook een aantal UMA-leden bedanken die deze jonge talenten op voorhand aan de hand van praktische oefeningen hebben geholpen om hun weg te vinden in de het veelvuldige en complexe aanbod van databronnen en tools.