Al meer dan 37 jaar is CommPass de spil van het Belgische medialandschap. Meer dan drie jaar geleden (sinds maart 2021) nam de organisatie die alle mediaprofessionals verenigt een frisse start met een vernieuwd dagelijks bestuur onder leiding van Ann Hoerée en een vernieuwde board met Gino Baeck als voorzitter en Christine Van den Berghe als ondervoorzitter. Nu, op één derde van hun tweede bestuurstermijn, blikken de bestuursleden terug op wat er bereikt is én blikken ze vooruit op de toekomst.
Gino Baeck (CEO GroupM, voorzitter van CommPass): “Ons mandaat begon in Covid wat zijn uitdagingen meebracht op vlak van verenigen en samenbrengen. En net dit is één van de core-activiteiten van CommPass. Mensen verenigen, laten leren en sterker maken. Gelukkig ligt Covid inmiddels ver achter ons.
We herzagen o.a. volgende zaken:
- Ons paradepaardje blijft ons stevig aanbod aan opleidingen en dit aanbod hebben we duidelijker en transparanter gecommuniceerd:
o Media School brengt eenmalige opleidingen voor starters en anciens.
o Media Academy voorziet in langlopende trajecten en we vernieuwden het CommPass Certificate voor wie succesvol één van de opleidingen van de Media Academy volgt.
o Media Sessions staan voor update events in combinatie met netwerking. - AMMA to the next level. De afgelopen jaren bleef het top event uit de sector groeien en werd het nog kwalitatiever:
o Nieuwe categorieën
o Meer dossiers
o Meer deelnemers - Club33: het initiatief om jongeren onder de 33 jaar samen te brengen rond actuele thema’s werd verder uitgewerkt. De “Club33 Café” formule krijgt uitbreiding naar bredere thema’s en een netwerkmoment in de zomer.”
De resultaten spreken
In de afgelopen 3,5 jaar werden mooie resultaten neergezet:
- Groei in leden: +56% meer bedrijfslidmaatschappen sinds 2020, +171% meer individuele leden.
- Opleidingen op maat van de markt: 80 CommPass Certificaten werden vorig jaar uitgereikt, een groeiend aantal deelnemers en uitstekende evaluatiescores.
- Netwerkevents blijven toppers: de AMMA Awards zijn uitgegroeid tot een van de grootste media-evenementen in België, met meer dan 630 professionals en 185 dossiers
- Samenwerkingen met partners: dankzij UMA, VIA en AEA blijft de Media Academy groeien.
- Innovatie voor en achter de schermen: naast vernieuwing van het aanbod ook een vernieuwde website, de lancering van CommPass Jobs en uitbreiding van het Replay-aanbod.
- Een gezonde financiële organisatie.
De uitdagingen
- Jongeren bereiken en betrekken: Club33 nog meer positioneren als dé mediacommunity voor jong talent en een springplank voor starters in de media.
- Meer adverteerders als lid aantrekken, en ook meer onderzoeksbedrijven.
- Het aanbod constant laten inspelen op actuele trends en noden => warme oproep voor thema’s en input.
- Inspireren om te innoveren.
- 20 jaar AMMA Awards: een feestelijke en memorabele jubileumeditie.
CommPass wil blijvend dé referentie zijn voor inspiratie, opleiding en netwerking in de media-industrie. Samen met de leden en partners kijken de bestuurders vol vertrouwen vooruit naar de volgende stappen in dit verhaal.