CIM RAM analyse DPG Media: Qmusic blijft tweede grootste radiozender in Vlaanderen

FacebookTwitterLinkedIn

Op vrijdag 21 augustus werden de nieuwe CIM-luistercijfers bekendgemaakt. De resultaten omvatten de periode van 1 januari tot 22 maart en 1 mei tot 30 juni 2020. Door coronamaatregelen lag het veldwerk tussen 15 maart en eind april noodgedwongen stil.

Uit de analyse door DPG Media blijkt dat Qmusic de tweede grootste zender blijft in Vlaanderen met 10,4% marktaandeel bij het brede publiek (vs 10,5% in vorige golf bij 12+,) en groeit door op de zenderdoelgroep van 18-44-jarigen met 18% marktaandeel (vs 17,3% in vorige golf).

Ook Joe verstevigt zijn positie met 8,6% marktaandeel bij het brede publiek (vs 8,4% in vorige golf bij 12+) en groeit op de zenderdoelgroep van 35- tot 54-jarigen naar 12,7% marktaandeel (vs 11,9% in vorige golf).

De digitale themazenders (zoals Joe 60-70s, Q Maximum Hits en de Foute Radio) en digitale radiozender Willy noteren ondertussen al 1,9% marktaandeel bij de 18- tot 54-jarigen.

De Foute Party (normaal in Flanders Expo) werd dit jaar noodgedwongen een virtueel feestje. Uit de digitale cijfers van juni blijkt dat de Q-luisteraars massaal de Foute Maand hebben beleefd. Op de finaledag, op vrijdag 26 juni, haalde de website Qmusic.be meer dan 100.000 bezoekers en brak de zender een digitaal luisterrecord met meer dan 374.000 streamstarts.

An Caers, directeur radio: “Het is fijn om bevestigd te zien dat Qmusic en Joe vaste waarden zijn bij onze luisteraars. In de onzekere tijden van afgelopen maanden zijn onze radiozenders duidelijk een ‘compagnon de route’ geweest om zowel te informeren als te entertainen. Zeker de online boost van de Foute Maand bij Qmusic valt op, dus daar bouwen we op verder in het nieuwe radioseizoen. Ook digitaal versnellen we met al onze digitale zenders, waar nieuwe telg Willy meer en meer zijn plekje vindt.