CIM-luistercijfers: DPG Media Advertising behaalt bijna 43% marktaandeel op radio in Vlaanderen

FacebookTwitterLinkedIn

De nieuwe meting van de CIM-luistercijfers toont aan dat Qmusic, Joe, Willy en het digitale radio-aanbod van DPG Media 41% marktaandeel op 18-54 hebben. DPG Media Advertising, als externe regie voor TOPradio en Tomorrowland One World Radio, krijgt zo een geconsolideerd marktaandeel van bijna 43%.

Joe bereikte een marktaandeel van 11,1% bij het brede publiek (12+) en wordt zo nummer 1 in de primaire doelgroep 35-54 met een groei van 4,4 procentpunten om af te kloppen op 17,8%. Ook Qmusic stijgt en behaalde het beste voorjaar in tien jaar tijd met 25,2% marktaandeel op zenderdoelgroep (18-44). Digitale rockzender Willy bekomt een marktaandeel van 1,7 procentpunten op 18-54, goed voor een stijging met 0,3% ten aanzien van de vorige meting.

Ook de digitale themazenders, die enkel via DAB+ of online te beluisteren zijn, versterken hun marktaandeel bij de doelgroep 18-54 richting 6% marktaandeel. Vooral Q-Nonstop, Q-Foute Radio, Joe 60’s & 70’s en Joe 80’s & 90’s kunnen op een sterke groei rekenen. Dat blijkt uit de nieuwe CIM-luistercijfers die vandaag bekendgemaakt werden voor de periode van 1 januari 2022 tot en met 30 april 2022.

Tim Van Doorslaer, Head of Research DPG Media Advertising, vertelt: “Doordat radio zo verweven is in het leven van de luisteraar komt die automatisch met veel verschillende luistercontexten, -manieren en devices in contact. Radio is dus een vloeibaar medium dat zich naadloos aan de behoeften van de luisteraars aanpast. Net dat maakt het zo futureproof.