CIM lanceert nieuwe methodologie voor meten luistercijfers

FacebookTwitterLinkedIn
CIM

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) lanceert vanaf morgen luistercijfers op basis van een vernieuwde methodologie die de afgelopen maanden werd uitgewerkt. Lees er alles over in dit uitgebreid document van het CIM.

Tot op vandaag publiceerde het CIM drie keer per jaar de luistercijfers van Belgische radio’s. In elk van deze drie onderzoeksgolven werden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen. Per kwartier vulden ze dan in naar welke radio’s ze geluisterd hebben.

Vanaf morgen wordt er dus plaats gemaakt voor een andere methodologie. De nieuwe CIM RAM (Radio Audience Measurement) zorgt ervoor dat:

  • er meer luistercijfers zijn: elke twee maanden zullen er nieuwe cijfers gepubliceerd worden, waardoor er zes meetmomenten zijn per jaar (in vergelijking met drie meetmomenten tot nu toe)
  • er vanaf nu continu gemeten wordt: ook de zomermaanden zitten mee in de studie
  • de cijfers sneller beschikbaar zijn: vijf weken na afloop van de meetperiode (in vergelijking met zeven weken tot nu toe)
  • er ingezet wordt op een vernieuwde rekruteringsmethode: er worden voortaan naast fysieke interviews ook online panels gebruikt voor de representatieve steekproef van 8.000 mensen
  • de studie nog preciezer wordt dankzij digitalisering: door extra investeringen in online bevraging via een vernieuwde website en app wordt het luistergedrag nog dichter tegen het luistermoment gemeten

Met al deze nieuwigheden zorgt het CIM ervoor dat de studie meer dan ooit toekomstgericht is. Wel wordt geadviseerd om de nieuwe luistercijfers niet te vergelijken met vorige golven.