Best Brands Awards onthult de favoriete merken van België

FacebookTwitterLinkedIn

Voor het vijfde opeenvolgende jaar belonen de Best Brands Awards, georganiseerd door Serviceplan, de favoriete merken van België in 21 verschillende bedrijfssectoren.

De Awards worden beschouwd als de barometer van de merkprestaties, want het is immers de consument zelf die de winnaars bepaalt. Dat gebeurt volgens twee criteria: echt economisch succes en emotionele perceptie.

In België is de Best Brands ranking gebaseerd op een online onderzoek dat door GfK is uitgevoerd bij 5.000 huishoudens die representatief zijn voor de nationale bevolking. Voor deze 5de editie werden zo’n 350 merken uit 21 sectoren geëvalueerd.

De winnaars van deze editie

  • AG Insurance Best Insurances Brand
  • BNP Paribas Fortis Best Financial Services Brand
  • Bosch Best Do-It-Yourself Brand
  • C&A Best Retail Fashion Brand
  • Coca-Cola Best Non-Alcoholic Drinks Brand
  • Colruyt Best Retail Food Brand
  • Danone Best Food Brand
  • Engie Electrabel Best Energy Brand
  • HP Best IT Brand
  • Jupiler Best Alcoholic Drinks Brand
  • Miele Best Major Domestic Appliances Brand
  • Nivea Best Beauty Products Brand
  • Philips Best Small Domestic Appliances Brand
  • Proximus Best Telecom Operators Brand
  • Purina Best Petfood Brand
  • Samsung Best Consumer Electronics et Best Telecom Brand
  • Total Best Fuel Brand
  • TUI Best Tourism Brand
  • Vanden Borre Best Retail Hi-Fi Electro Brand
  • Volkswagen Best Automotive Brand

Stijging van sommige uitdagers

Een aantal internationale merken bevestigen hun leiderschap jaar na jaar zoals Coca-Cola, Samsung, TUI, Bosch, C&A, Miele en Philips. De top drie merken werden bekroond met “Best Product Scores” in alle sectoren samen.

In andere categorieën daarentegen werden de leiders van 2019 gedwongen om een stapje terug te doen: in het bankwezen heeft BNP Paribas Fortis KBC ingehaald, in de voedingssector heeft Danone het gehaald van Côte d’Or, in de sector van de petroleumproducten heeft Total de overwinning behaald op Q8.

Onze studie belicht de opkomst van bepaalde outsiders, zoals de ‘pure internet player’ Bol.com (een dochteronderneming van Ahold Delhaize) in het elektronicasegment, of Rockwool op het gebied van doe-het-zelf“, analyseert Nancy Delhalle, CMO van Serviceplan Benelux. Tot de merken met de grootste groei tussen 2019 en 2020 behoren ook Joyvalle, Cara Pils, Jeep en Dyson.

Ook enkele verrassingen

In de financiële dienstverlening nam Argenta de 3de plaats in op het podium, achter BNP Paribas Fortis en KBC. Hoewel haar marktaandeel relatief klein is in vergelijking met de grote banken in onze markt, scoort zij het hoogst wat betreft emotionele perceptie.

In de cosmetica verraste Rituals iedereen, met een 3de plaats achter Nivea en Dove, maar voor Axe en L’Oréal. Een van de onderscheidende factoren is het elegante ontwerp van de producten.

Authentieke consumentenrelaties opbouwen: de sleutel tot groei

De resultaten van de Best Brands Awards 2020 bevestigen het: meer dan ooit betekent het opbouwen van sterke merken het aangaan van duurzame en authentieke relaties met de consument.

Met de toenemende fragmentatie van de media en de groeiende afwijzing van irrelevante reclame is het belangrijk om naar de consument te luisteren en een relevante en consistente merkbeleving te bieden voor alle offline en online touchpoints.