SBS mag radiozender starten

FacebookTwitterLinkedIn

SBS Belgium, moederbedrijf van tv-zenders VIER en VIJF, krijgt een radiolicentie van de Vlaamse regering. Het mediabedrijf kan als één van de vier nieuwe netwerkradio’s aan de slag. Het nieuwe radioproject wordt uitgewerkt in nauwe samenwerking met Mediahuis en Nostalgie. Het plan is om in de eerste helft van 2018 de uitzendingen te starten.

De netwerkradio is een nieuw type commerciële radio dat in de plaats moet komen van ketenradio’s die zich door de jaren heen hebben uitgebouwd door lokale frequenties op te kopen. Ze krijgen een licentie voor negen jaar.

Netwerkradio’s mogen in en rond de Vlaamse steden uitzenden en zouden zo ongeveer de helft van de Vlamingen bereiken. Het nadeel is wel dat je overal met andere frequenties moet werken, tenzij je naar digitale radio luistert.

SBS zal op 15 verschillende FM-frequenties uitzenden: Oostende (107.1), Brugge (91.3), Hooglede (96.2), Kortrijk (88.4), Gent (99.4), Aalst (93.0), Sint-Niklaas (105.5), Antwerpen (104.6), Mechelen (105.9), Brussel (94.6), Leuven (104.2), Turnhout (95.1), Geel (103.8), Hasselt (104.1) en Genk (88.0).

De afgelopen jaren was SBS vragende partij om het Vlaamse radiolandschap te kunnen uitbreiden met een landelijke FM-frequentie. De opstart van een netwerkradio geeft een dubbel gevoel, omdat de technische ontvangstmogelijkheden toch beperkt zijn.

CEO Peter Quaghebeur: “Het radio-duopolie van Medialaan en VRT wordt nog lang niet doorbroken, maar de toekenning van deze licentie is een mooie eerste stap om het crossmediale SBS-verhaal te kunnen uitbouwen. Zowel de luisteraars als de adverteerders zullen hier beter van worden. De naam van de nieuwe radiozender, het format, de presentatoren en het zendergevoel worden de komende maanden verder bepaald”.

Naast SBS dat met S-Radio een generalistische radio voor een breed publiek mag opstarten, krijgen ook volgende bedrijven een radiolicentie:

  • CFM is eigenaar van Hit FM. Deze radiozender krijgt met ‘HIT!’ een nieuwe naam en zal zich vooral richten op “de leefwereld en interesses van actieve (stedelijke) vrouwen en hun gezinnen”. Het is alvast van plan om samen te werken met magazines als Flair.
  • VBRO staat voor Vrije Brugse Radio Omroep, heeft een duidelijk Nederlandstalig profiel en richt zich op liefhebbers van het populaire Vlaamse levenslied. De zender wil ook aandacht hebben voor theater, stand-up comedy, film en literatuur.
  • BG Consulting is het bedrijf achter Stadsradio Vlaanderen. Die zender wil vooral “de brug slaan tussen lokale en landelijke radio”. Bedoeling is onder meer om niet alleen algemene journaals uit te zenden, maar ook elk uur provinciaal en stedelijk nieuws.

Bij de zenders die achter het net vissen zijn onder meer Topradio, Club FM, Family Radio en Radio Maria. Ook Ment krijgt geen radiozender. Topradio reageerde al teleurgesteld en bekijkt nu of het een digitale doorstart kan maken.

Bronnen: Belga, SBS en De Morgen.