1 jaar corona: “2020 was één van de rampzaligste jaren voor Belgische mediasector” (UBA)

FacebookTwitterLinkedIn

De United Brands Association (UBA) publiceert tegen de paasvakantie de brutoresultaten van alle media voor 2020 in de UBA Media Key Facts.

Volgens een recent gepubliceerd rapport door mediabureau Space, gebaseerd op bruto cijfers van het internationaal marketingonderzoeksbureau Nielsen, daalden de bruto media-investeringen in België vorig jaar met 15 procent. “Dat brengt ons terug naar een investeringsniveau van 2009”, benadrukt Zaki Lahbib van de UBA.

Televisie herstelde van de paradox die in het begin van de lockdown opdook. Adverteerders waren weinig actief op tv terwijl de kijkcijfers torenhoog waren door de lockdown. Uiteindelijk daalde televisie met 10 procent. Affichage werd volgens de UBA eveneens bespaard van een catastrofe, ondanks het feit dat iedereen in 2020 in z’n kot moest blijven. “Uiteraard heeft de lockdown media zoals bioscoop en huis-aan-huis zwaar getroffen. Huis-aan-huis bladen mochten immers enkel digitaal verspreid worden en dit heeft vooral lokale printmedia zwaar getroffen”, legt Lahbib uit.

De coronacrisis is volgens de UBA met geen andere crisis te vergelijken, zoals de bankencrisis of de nasleep van de aanslagen van 9/11. “De vergelijking gaat niet op. 2020 was ongetwijfeld één van de meest rampzalige jaren die de Belgische mediasector ooit kende. Eerdere financiële crisissen kenden ook een terugval in de investeringen, maar nooit werd een terugval van dit niveau opgetekend”, benadrukt Lahbib.

De sectoren die het zwaar te verduren hebben, zijn Toerisme & Cultuur (-31,4 procent) en de Transportsector (-23,9 procent). Zo goed als alle sectoren kenden een lagere investeringsgraad.
Er was een lichte groei in sectoren die nauw gelinkt zijn aan deze crisis, zoals Gezondheid & Welzijn en Onderhoud van kantoren en huishoudens. Die kenden respectievelijk een groei van 0,6 procent en 2 procent.

Voor dit jaar is beterschap in zicht maar nog geen herstel. Het World Advertising Research Centre (WARC) voorspelt op Europees niveau een groei van 10 procent. Voor België ligt de groei volgens verwachtingen op 9 procent. Herstel is volgens schattingen pas voorzien voor 2022. In 2021 zullen investeringen in media-segmenten opnieuw toenemen maar zullen naar schatting nog steeds niet het niveau behalen van 2019. De verwachting is dat 2021 afsluit op een niveau dat 8,2 procent lager ligt dan 2019.

Of de vaccinatiecampagne een positieve invloed zal hebben, is volgens de UBA moeilijk in te schatten. “De effecten van het vaccin zijn nu nog niet meetbaar. Ook het gevolg op sociaal niveau en op de gezondheid zijn nog niet duidelijk. Dat gaat hand in hand met de economische gevolgen van de crisis: consumenten verliezen vertrouwen, de koopkracht daalt en het sparen neemt toe”, besluit Lahbib.

Bron: Belga.