Trustmedia schakelt versnelling hoger met Trust 3.0, naadloos “from paper to pixel”

FacebookTwitterLinkedIn

Mediafin en Trustmedia nodigden op dinsdag 11 juni adverteerders en mediaspecialisten uit voor de aankondiging van hun nieuwe visie, Trust 3.0. Hans De Rore, de nieuwe business unit manager, kan mooie resultaten voorleggen voor Mediafin. Het bedrijf boekt zeven kwartalen op rij een groei van de betaalde verspreiding print + digitaal. Het leespubliek van de kranten De Tijd en L`Echo vertegenwoordigt 36% van de nationale koopkracht wat de commerciële waarde van deze media weerspiegelt. 

 

De kranten De Tijd en L`Echo brengen nieuws rond business en finance en vormen het “kloppend hart” waarrond nieuwe merken gecreëerd worden. Sabato en Netto/Mon Argent bevinden zich in de leefdimensie van de lezer. Daartegenover staan de publishing-mogelijkheden met Content Republic en andere targeted initiatieven zoals de KMO-gids of events zoals Finance Avenue, die de werk-dimensie dekken.

 

De leesplatformen bestaan uit de krant, zowel verspreid op papier als digitaal via een app, en de website, zowel te consulteren via een vaste connectie op een PC als via een mobiele connectie op smartphone en tablet. Voor de uitgever is het dan de uitdaging om een even kwalitatieve leeservaring te waarborgen. 

 

Frederik Delaplace, redactiedirecteur van De Tijd en L`Echo, bevestigde de positionering van de zakenkranten met de focus op “nieuws”. De interesse van de lezer gaat verder dan de beurscijfers of financiële aspecten van de bedrijven. De kranten willen met een zakelijke passie nieuws brengen uit diverse sectoren (tot en met mode). Een zakenkrant hoeft niet per se vervelend en saai te zijn. Het komt er op aan dezelfde leeservaring en hetzelfde leesplezier te geven door kwaliteit op alle multimediakanalen (papieren krant, website en tablet). Dit gebeurt bij Mediafin vanuit een geïntegreerde redactie. 

 

De redactiedirecteur citeert met plezier enkele cijfers. De komst van de digitale versie van de krant heeft een aantal voordelen, zoals de onbeperkte geografische verspreiding. Zo wordt de krant door 13% gebruikers gedownload vanuit het buitenland. Ook wordt het klassieke ochtendmoment van de papieren krant nu opengetrokken naar de hele dag en zijn er contactmomenten van 7 tot 19u. Meer dan 15% van de consultaties van de website van de krant gebeurt mobiel. 

 

Om de evolutie in de mediaconsumptie te monitoren heeft Trustmedia een groot marktonderzoek opgezet. Digital Newspaper Survey is een online enquête bij 16.669 lezers van De Tijd en L`Echo met vragen naar hun mediagebruik via de verschillende kanalen: papier, pc, smartphone en tablet. Aurora Giribuola, business intelligence manager Trustmedia, geeft een samenvatting van enkele learnings.

 

De lezers van De Tijd en L`Echo bezitten twee keer meer tablets en 30% meer smartphones dan het gemiddelde van de bevolking. De smartphone wordt volop gebruikt als organiser, vooral voor e-mails en agenda-beheer. De tablet van zijn kant neemt een centrale plaats in voor het nieuwsgebruik, zo volgt een derde van de lezers het nieuws op tablet wat zelfs oploopt tot 80% bij tabletbezitters. Bovendien is de tablet bezig aan een opmars binnen het domein van bankieren en beleggen. De lezers raadplegen de krant om een grondig en volledig beeld te krijgen van de actualiteit.

 

De website wordt geconsulteerd om snel en gericht nieuws te vinden. De leeservaring van de papierenkrant en de tablet versie wordt even goed beoordeeld. De studie geeft ook een beeld van de gebruiksduur en de gebruiksfrequentie van de verschillende platformen. De krant worden enkele keren gebruikt maar grondig, de website wordt dan weer vaker en kort geraadpleegd. De papieren krant blijkt vooral verbonden met de ochtend, de PC wint overdag en de tabletkrant domineert in de uren na het werk. In het weekend is papier de bondgenoot in de ochtend en vergezelt de tablet de lezer in de zetel later op de dag.

 

Kortom, voor de krant gaan papier en tablet hand in hand. Alles bij mekaar zorgen de nieuwe platformen voor een uitbreiding van het bereik en de gebruiksmogelijkheden. 

 

De nieuwe Trust 3.0 strategie kreeg onlangs een eerste concretisering. De reclameregie biedt sinds enkele weken een gecombineerd advertentiepakket waarbij alle gekochte advertenties ook vlot en zonder meerkost kunnen doorgeplaatst worden in de digitale versie van de krant. Hans De Rore belooft in het najaar nog nieuwe concepten, reclamemodellen en een vernieuwing van de website te lanceren. 

 

De strategie is duidelijk: naadloos evolueren “from paper to pixel” met tal van mogelijkheden voor de adverteerder. De volledige Digital Newspaper Survey van Trustmedia vind je hier