Sterke omzetstijging voor Roularta in 1ste semester

FacebookTwitterLinkedIn

De omzet en EBITDA van Roularta Media Group namen in de eerste zes maanden van het jaar fors toe en klokken af op respectievelijk € 147,9 miljoen (+17,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar) en € 10,7 miljoen euro.

De nettowinst bedraagt 3,8 miljoen euro. Vergeleken met de 74 miljoen in de eerste helft van 2018 is dat een daling van 94,9%. Het nettoresultaat van 2018 omvatte echter wel de winst op de verkoop van het belang in Medialaan (150,3 miljoen euro).

De positieve cijfers zijn te danken aan de vrouwenbladen die in 2018 werden overgenomen van Sanoma, zoals Femmes d’Aujourd’hui, Libelle, Flair, GAEL en Feeling. Dankzij deze overname ziet Roularta ook een stijging bij abonnementenwerving (+32,6 procent) en losse verkoop (+198,4 procent). De reclame-omzet bleef status quo. Zonder overname zou de omzet 6,3% lager zijn uitgekomen, goed voor zo’n 7,8 miljoen euro. “Deze daling is voornamelijk te wijten aan een vermindering van de reclame-inkomsten bij alle merken”, besluit Roularta.

Minder afhankelijk van adverteerders

De mediagroep haalde in de eerste jaarhelft namelijk minder dan de helft (43,1%) van zijn gestegen omzet uit advertenties, waar dat tien jaar geleden nog meer dan 60% was. Tot tevredenheid van CEO Xavier Bouckaert, want de advertentiemarkt blijft dalen.

Toch laat Roularta de adverteerders niet los. Zo houdt het bedrijf vast aan Deze Week, de vroegere Streekkrant. Door de druk op de reclamemarkt en oplopende gemeentetaksen gaat het niet goed met het huis-aan-huisblad, maar Bouckaert denkt niet aan stoppen. “We proberen voor adverteerders nieuwe formules te vinden, in combinatie met digitale oplossingen.”

Roularta is momenteel schuldenvrij en heeft een gevulde kassa. “We gaan niet nog eens een superdividend uitkeren. Het is de bedoeling te investeren waar we opportuniteiten zien en we zijn daarin zeer selectief. En we gaan geen dossier bekijken als er geen digitale opportuniteit bij is.” Het bedrijf blijft ook beursgenoteerd, benadrukt Bouckaert. De naamsbekendheid die dat met zich meebrengt, speelt daarbij een rol. “Het helpt ons onder meer om nieuwe profielen aan te trekken. Daarnaast hebben banken ook meer vertrouwen in een beursgenoteerd bedrijf.

Bronnen: Roularta Media Group en Belga.