Met de snelle veranderingen in de mediaconsumptie en reclame-trading evolueren ook de verwachtingen en noden van de media, reclameregies, adverteerders en mediabureaus. Om die reden is het mandaat van de voorzitter uitgebreid.
Er is gezocht naar iemand met de nodige expertise en ervaring over de grenzen van alle media heen. Iemand die ook het algemene belang van de advertentie- en mediamarkt voor ogen heeft. Het CIM heeft dat profiel gevonden in de persoon van Stefan Lameire.
Stefan Lameire vertelt: “Deze opdracht voelt een beetje als thuiskomen. Ik ben de evolutie van het Belgische medialandschap altijd blijven volgen, en vertrouwd met de uitdagingen die er liggen: de integratie van offline en online over alle media heen, een holistisch beeld van het wisselende gebruik door de consument van verschillende mediatypes en mediamerken, meer accurate info over wie waar wanneer in contact komt met een reclameboodschap, en het spanningsveld tussen lokale media en de internationale machtsblokken. Er ligt een moeilijke evenwichtsoefening waarbij heilige huisjes aan de kant zullen moeten worden geschoven, en waar de ambitie moet zijn ‘to grow the pie’.”
Stefan Lameire begon zijn carrière aan adverteerderszijde bij Unilever. Daar werd hij na een aantal jaar opgepikt door DPG Media, waar hij even de marketing voor de magazines verzorgde om dan de TV-regie te leiden. Nadien deed hij hetzelfde in het zuiden van het land bij RMB. In 2010 vervoegde hij out-of-home speler Clear Channel als CEO van de Belgische en de Zwitserse business units, en de laatste jaren, als verantwoordelijke voor sales, marketing en de digitale transformatie op groepsniveau vanuit de hoofdzetel in Londen.
Sinds 2020 ondersteunt hij verschillende bedrijven uit diverse sectoren op het vlak van strategie, commercial excellence en people & culture. Deze zomer werd hij partner bij Business Markers, een advies- en implementatiebedrijf.
“Ik ben bijzonder opgetogen over de nieuwe voorzitter. Niet alleen heeft het bestuursorgaan met Stefan iemand gekozen met een brede media-ervaring en een indrukwekkende staat van dienst. Door de voorzitter initiatiefrecht te geven, kunnen moeilijke dossiers kordater aangepakt worden. Ik verwacht alvast veel van onze samenwerking”, zegt Stef Peeters (CIM).
Bart Swings (Luminus – UBA): “Bij het opstellen van de nieuwe rol van de voorzitter voor het CIM en de beschrijving van de vereiste kwaliteiten, ga je altijd uit van de ideale kandidaat. Het is fijn om te zien dat Stefan deze desiderata ruimschoots invult. De uitdagingen voor het CIM zijn groot en veelzijdig maar met Stefan aan boord kunnen we de toekomst met vertrouwen tegemoetzien. Ik kijk dan ook graag uit naar onze samenwerking in het Bureau en Bestuursorgaan.”