Sportieve, muzikale en ontspannende zomer bij RTBF

FacebookTwitterLinkedIn

De zomer wordt sportief, muzikaal en ontspannend bij RTBF, dat maakte de openbare omroep bekend tijdens de presentatie van haar zomerprogramma’s op televisie en radio.

RTBF blijft op alle fronten actief tijdens Euro 2020 maar bereidt zich ook al voor op de intense sportieve zomer die voor de deur staat. Terwijl alle aandacht momenteel gericht is op het parcours van de Rode Duivels, zijn ook de Olympische Spelen in Tokio niet veraf. Van 23 juli tot 8 augustus worden de grote wedstrijden dag en nacht uitgezonden op alle RTBF-media. Ook de Paralympische Spelen die eind augustus starten in Tokio staan op het programma. Daarnaast zal RTBF ook aandacht schenken aan de 108e editie van de Tour de France van 26 juni tot 18 juli.

De zomer staat ook in het teken van de terugkeer naar het “echte leven” met de versoepeling van de coronamaatregelen. Zo zal de RTBF content aanbieden op al haar media van de verschillende festivals en evenementen die de komende maanden gepland staan. Tegelijkertijd bevat de programmatie ook series, films, humor, entertainment en documentaires.

Cijfers televisieseizoen 2020-2021

Xavier Huberland, Algemeen Directeur van de RTBF media-afdeling, maakte van de gelegenheid ook gebruik om de cijfers voor 2020-2021 door te nemen.

“Op televisie hadden we een zeer sterk publiek als gevolg van de gezondheidssituatie. Tijdens het seizoen stemden er gemiddeld elke dag twee miljoen mensen af op onze televisiezenders, luisterden er 1.300.000 naar onze radiostations en bezochten 504.000 mensen onze websites. We moeten wel opmerken dat na het positieve effect van de pandemie, de ‘reach’ van onze televisiezenders daalde met 2%. Vergeleken met de globale markt die met 3,6% daalde is is dit zeker niet onrustwekkend.”

La Une, Tipik, La Trois en Ouftivi zorgden voor 27,5% marktaandeel in het afgelopen televisieseizoen, een stijging van 0,8% in vergelijking met jaar voordien. Alleen al La Une behaalde 21,4%, een stijging van 1,1%. De RTBF-radiozenders behaalden een marktaandeel van 38,9%, 2,2% beter in vergelijking met het seizoen 2019-2020.

Meer informatie in ons Franstalig artikel.