Special Olympics en 2dehands.be winnen Effie Gold Award

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn
effie awards belgium

Effie Awards Belgium reikte voor de 29ste keer de prestigieuze Effie Awards uit. Hieronder vindt u de winnaars.

Gold

  • Special Olympics Belgium/LDV United – Play unified
  • 2dehands.be/Happiness Brussels – De nagel op de kop

Silver

  • Bolero/Kunstmaan – Machtig makkelijk
  • Telenet/TBWA – Gaan en blijven gaan met WIGO van Telenet
  • Klara/FamousGrey – Klarafy

Bronze

  • Corona Direct/Kunstmaan – Dirrrrect
  • Devos Lemmens/LDV United – Dat is ‘m
  • Scarlet/BBDO Belgium – Een volwaardige challenger in telecomland
  • SD Worx/BBDO Belgium – Had ik dàt geweten
  • VRT/DDB Brussels – De Warmste Week
  • Joe/TBWA – Van radiozender naar supportersclub
  • BD myShopi/De Vloer – Breathing life into a brand
  • Lapperre/Kunstmaan – Talking ears

Strategic Shift Award

  • Klara/FamousGrey – Klarafy

Ethias/BBDO Belgium en Nationale Loterij/Air kregen een eervolle vermelding van de jury voor hun campagnes ‘Start Life: from outbound to inbound’ en ‘Lancement billet à gratter CASH’.

De Effie Awards bekronen elk jaar de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes op het vlak van bewezen impact en effectiviteit. Dit jaar kende de jury – met daarin 20 ervaren marketingprofessionals zoals adverteerders, creatieve bureaus, mediabureaus, onderzoekers en academici – een Gold, Silver of Bronze award toe aan 13 van de 15 finalisten. Deze 29ste editie is daarmee een verbetering van het record van de vorige editie in 2016 toen er 9 winnaars waren onder 12 finalisten.

Juryvoorzitter Ignace Heyman (COO Lotus Bakeries): “Dit hoge aantal winnaars en finalisten is een direct gevolg van het stijgend niveau van de deelnemende cases en het groeiend aantal inzendingen. De campagnes die in de prijzen vielen zijn niet enkel bijzonder doordacht opgebouwd, ze zijn bovenal effectief en realiseerden de beoogde doelstellingen. De winnaars komen bovendien uit zeer diverse sectoren: Banking, Consumer Goods, Corporate & B2B, Leisure & Entertainment, Non-profit, Retail & E-tail en Telecom. Deze diversiteit is erg belangrijk omdat de Effie Awards het hele marketinglandschap wil aanspreken en betrekken”.

Marc Frederix, voorzitter Effie Belgium: “Wij zijn erg trots op de bewezen effectiviteit van de deelnemende cases. Dankzij onze aanhoudende inspanningen om adverteerders en agentschappen te motiveren en te begeleiden bij het indienen van een succesvolle case, stijgt de kwaliteit elk jaar. Dit is goed voor de winnaars, maar vooral ook voor de sector, die baat heeft bij het continu versterken van haar effectiviteit in een zeer disruptieve context”.

Kennisplatform

Voor de prijsuitreiking organiseerde Effie Belgium voor de derde keer haar ‘Effie Effectiveness Forum’ waarop alle 15 finalisten hun case voorstelden aan collega’s en andere professionals. Met dit initiatief wil de organisatie haar steentje bijdragen aan de uitwisseling van ideeën en kennis tussen marketeers wereldwijd.

Effie Effectiveness Barometer

Dit jaar lanceert Effie, in samenwerking met onderzoeksbureau iVox, de Effie Effectiveness Barometer. Deze meet het belang van effectiviteit voor marcom campagnes. Uit de eerste resultaten blijkt dat 90% van de ondervraagden dit belang onderkent en in het bijzonder het goed definiëren en meten ervan. Dit zowel bij grote en kleine campagnes als PR en content marketing.

Birgit Heymans, Director Effie Belgium: “Met deze Barometer lanceert Effie voor het eerst een effectiviteitsbenchmark voor onze sector. Zo willen wij experten nog meer sensibiliseren om te investeren in de effectiviteit van hun campagnes”.

De bevraging voor de barometer loopt nog tot begin oktober. Meer gedetailleerde resultaten worden binnenkort bekendgemaakt.