Space verliest enkele internationale klanten aan EssenceMediacom – Steun van Publicis en WPP wordt bevestigd, voor alle trouwe klanten is Space “alive and kicking”

FacebookTwitterLinkedIn

WPP heeft de beslissing genomen om Mediacom en EssenceMediacom (voorheen Maxus) in België samen te voegen, met als doel internationale homogeniteit tussen mediabureaus te bereiken.

Voor Space betekent dit dat vanaf januari 2024 de klanten van Mediacom (Mars, Savencia, Richemont, enz.) – waarvan de media-inkoop werd beheerd door Space en waarvan de mediastrategie historisch in handen is van Mediacom – via EssenceMediacom zullen gaan. Ter info: volgens Nielsen MDB vertegenwoordigden deze klanten ongeveer 7% van het totale volume van Space.

Ondanks de terugtrekking van haar klanten uit Space is WPP vastbesloten een actieve aandeelhouder van Space te blijven, en er tegelijkertijd voor te zorgen dat Space wordt beschermd tegen belangenverstrengeling met GroupM. WPP’s vertegenwoordiger binnen de board van Space is voortaan Gio Canini.

Gio Canini (WPP Country Manager): “Onze beslissing om de klanten van Mediacom niet langer toe te vertrouwen aan Space is geenszins een afwijzing van het werk dat gedurende meer dan 35 jaar verricht werd door Space voor de klanten van Grey en daarna Mediacom. Het is simpelweg een reactie op de wens om de mediamerken van GroupM internationaal op één lijn te brengen. WPP blijft dus aandeelhouder van Space. We zullen Space actief blijven steunen in haar ontwikkeling.”

Deze beslissing werd genomen in goed overleg met het management van Space en de andere aandeelhouder Publicis Belgium.

Wat Publicis betreft (nu in de board van Space vertegenwoordigd door Gautier Picquet) is er niets veranderd: de internationale klanten van Publicis Media die door Space worden beheerd, blijven bij Space.

Gautier Picquet (COO Publicis Frankrijk en tevens verantwoordelijk voor de supervisie van Publicis Belgium): “Publicis Groupe bevestigt haar steun aan Space. Het is belangrijk om de continuïteit te garanderen van de uitstekende dienstverlening aan haar klanten, in een geest van transparantie en partnerschap.”

François Chaudoir (CEO van Space): “Space is en blijft een culturele uitzondering, om niet te zeggen een Belgisch verhaal, waarvan het succes te danken is aan de vastberadenheid van het management en de teams om een best in class service te bieden. Het MDB-aandeel van de directe klanten van Space bedraagt meer dan 80% en de loyaliteit van veel van hen is uitzonderlijk, met een aantal belangrijke klanten die al voor 2000 bij het agentschap zijn gekomen.”